På Gång.......

tisdag 22 april 2008

Vintage Scrap (fragmentminnen)


Från skäp till collage och en Mini-Art-Quilt! Det finns en rubrik i högra hörnet längst ner som säger "samla minnen". Det gör vi på olika sätt idag. Minnen och historia hör ihop. Dessa våra minnen kan ta oss på många annorlunda vägar för att visa på att vi behöver en historia.


Min historia är en textil historia, det är de enda minnen som finns kvar från min mammas släkt. Hennes hem brann ner år 1916 och då hade man alla textilierna på annat ställe så de klarade sig.


Textil historia är både intressant och lärorikt. Idag ser vi att mycket går in i vartannat och gränserna "flyter" allt mer. Det finns så många grenar, vävning, färgning, stickning, skyppling, påtning, bandvävnad, rya, virkning, klädsömnad, broderi, fritt broderi, experimentellt broderi, lapptekniker av olika slag, Art Quilts, Collage samt Mixed Media. Vi börjar också närma oss konsten (måleri, skulptera, papperskonst) allt detta tillsammans gör hela det textila området


2 kommentarer:

Odile sa...

Splendid all this lace. Odile

Sarah sa...

Helt enkelt underbar! Jag är en stor beundrare av mixed media (men håller än så länge bara på med klassisk scrapbooking). Så underbart att se talangfulla mixed media-konstnärer även i Sverige (jag googlade fram dig ;-)). Hälsa gärna på hos mig! Nu måste jag skynda vidare till Flickr och kika på dina verk! Åh, så kul! Vänlig hälsning, Sarah