På Gång.......

lördag 10 maj 2008

Antika och moderna "nycklar"...........




Man kan läsa om "nyckeln" att den är ett litet metallredskap som är noga avpassat för att öppna eller stänga visst lås. Den sägs också vara karaktäristiskt formad och lämpad för normala vridningsrörelser och det viktigaste medlet för att uppnå något. Nyckeln sägs också ha en central och nödvändig roll i exempelvis olika verksamheter. Jag har också hittat ord som "nyckelbarn, nyckelben, nyckelblomster, nyckelfärdig, nyckelharpa, nyckelhål, nyckelindustri, nyckelpipa, nyckelord, nyckelpersoner, nyckelpiga, nyckelposition, nyckelroll, nyckelsten" men som kanske inte ser ut som nycklar precis. Men andemeningen eller innehållsmässigt har en ankntytning till just nyckeln.


Symboliskt kan man säga att nyckeln spelar en stor roll, i konsten och i antiken. Den omfattar alla krafter som öppnar och stänger, binder och löser. Nyckeln står också för befrielse-, och invigning i mysterierna. Janus "låsets uppfinnare" och "invigningens gud" som håller maktens nycklar och som öppnar och stänger och ger tillträde till.....


Visst är det intressant att se på utveckling och vart den för oss. Idag har jag även andra nycklar som ger mig tillträde till internet, och här är det inte varken metallföremål, plastkort utan en nyckel som jag har i mitt huvud helt osynligt.


Idag betalar man riktigt bra på antikmarknaden för de gamla nycklarna. Dagens moderna nycklar vet jag ingenting om, men de jag själv har de äger jag så länge jag lever. Nu ger jag dig en nyckel till flickr där mina bilder finns, http://www.flickr.com/photos/25498274@N04/

2 kommentarer:

annicka sa...

Kloka ord...
nyckel är en symbol som -när jag tänker efter- jag tar till mitt hjärta. Tack Eva Christine

ewa-christine sa...

Det glädjer mig att du hittade nyckeln till ditt "hjärta" underhåll den så mycket du kan!