På Gång.......

fredag 9 maj 2008

Tre skattkistor



Mina tre skattkistor som jag har sådan glädje av. Tänk vilken rikedom att äga dessa konstverk. Det är pärlemorknappar, ja jag vet jag har talat om dessa tidigare, men ändå. Sedan är det porslinsknappar och till sist glasknappar. Det är så långt jag har hunnit att sortera och gå igenom hela mitt knappförråd.

Knappar har alltid varit intressant för mig sedan barnsben, när man talar om en knapp så beskrivs den ungefär så här:

"en liten skiva, kula eller pinne med hål i eller ögla på, avsedd för sammanhållning av vissa delar av klädesplagg, prydnad"

Det beskrivs också som gylfknapp, pärlemorknapp, tennknapp, tryckknapp, träknapp, tröjknapp. Andra ord som förknippas med knapp är knappnål, sadelknapp, ståndarknapp och tom inom alkoholens värld "så tar man sig en knapp"! Du finner hissknapp, startknapp, stoppknapp..............................!

1 kommentar:

Eva sa...

Ja kärt barn har många namn. Lyckliga dig med dom skattkistorna!