På Gång.......

måndag 2 juni 2008

Collage.........ett vitt "konstverk"


Bara småbitar.........................................och rester från mina gömmor.

Jag får ofta höra att jag "är produktiv", översätter man detta ord produktiv så står det för någon som har stor förmåga att producera. Producera står för tillverka eller framställa.
Jag ser inte mig själv som produktiv, utan mer som skapande! Skapande står för "bringa till existens ur formlöst tillstånd" dvs sätta samman olika delar som i quiltarna och broderierna helt fritt utan mönster eller förlagor.
Det textila inom både lappteknik och broderi har aldrig riktigt haft "stämpeln" konst. Inte förrän begreppet Art Quilt blev erkänt inom lapptekniken. Inom broderiet talar man inte mycket om konst. Beror det på tradition, eller betraktare eller kanske de som syr och broderar. Så det är upp till mig som konstutövare att tänka producerar jag eller skapar jag?
Jag vågar idag säga att jag utövar konst i många dimmentioner. The art of living, är en konstform. Mini-Art-Quilt i olika former är en annan konstform.............samtidigt som skapandet också är en utveckling i sig. Till skapandet hör också utbildning, träning, övning...........vill man utöva den konstnärliga delen av skapandet, så är det ständiga utmaningar och experiment för att hitta fram till sin egna personliga stil. Det är samma sak i skapandet som skrivandet att det finns något som är personligt, något som är bara mitt eget...........där jag känns igen. Handstilen i skrivkonsten har samma uttryck.
Så varför är jag då skapande (produktiv)? Jo, för att hitta min personliga stil i min konstart, nyfiken tänk om jag gör så här, fantasifull genom att våga använda material på olika sätt, men också ganska lusten på att skapa! Ganska enkelt eller??

Inga kommentarer: