På Gång.......

måndag 21 juli 2008

Textilt Collage, "livsprojekt 02"

Det finns en fortsättning på dessa små "lappar" som är 5 inches stora. Det finns dessutom en liten historia bakom varje lapp. Och jag hoppas att dom skall bli 12 stycken till slut. Detta lilla linnestycke (som dessutom min mormor vävt) har en liten bit av släktens nattmössa, en liten del bara och mormors hattnål som sitter i den. Det är inte helt klart ännu, men nu vilar jag lite för att se vad komma skall.

Men det jag kommer osökt in på detta med vårt tänkande. Hur vi tänker och vad vi tänker. Jag hoppas att vårt tankesätt och synsätt kommer att vidga sig samtidigt som vår inställning öppnar sig mot bättre vetande. Jag tänker på den äldrevård som finns idag och som borde utvecklas mot helt nya tankesätt. På det personliga planet och sociala platet har det ändrat sig mycket de senaste generationerna, hoppas det kommer också inom "senioromsorgen"! Här behövs mycket utbildning, utveckling, och förändring......................!

Genom vår livstil idag så finns det plats för utveckling när det gäller begrepp som välbefinnande, mening, arbete och hälsa. Här ligger vi bara i startgroparna för en spännande tillväxt. Vår förbättring kommer genom den förändring som vi inser att vi skall forma.

Personligen så tror jag att vi som varit pionjärer och är pionjärer idag vill vara med och bygga våra förutsättningar. Jag vill åtminstone bygga mina.................! Jag vill bygga efter mina personliga normer som också är emotionella, mänskliga, meningsfulla och personliga värden. Det innebär att jag vill ha en helhetssyn som stämmer med det liv jag lever idag. Helhetssynen (eller det holistiska tänkandet som det också heter på fackspråk) har med kroppen, knoppen, tänket, känslorna, mitt livsrum, och min omgivning att göra.

Så vad tänker jag då - ?!

Jo, jag vill när livet säger till mig ta det med ro, sitta och se ut över havet på en altan, där jag kan njuta av väder och vind. Där jag kan surfa både med ögat och tanken. Där jag får ha med datorn och är i så god vigör att jag hanterar den. Där det kommer spännande människor unga och gamla och berättar om sig och sina upplevelser. Där jag kan måla, sjunga, ha gympa med bara en fot om det nu är så att jag är orörligare, där den kulinariska upplevelsen är större än någonsin, så jag underhållar alla mina sinnan. Där jag lär mig spela, där jag lär mig nya saker varje dag när jag är 90 år!!

Tänk vilka tankar som kommer fram när jag tar tag i ett gammalt tygstycke eller någon släktklenod i min skattkammare!!

2 kommentarer:

Lillemor sa...

Jo du, dina tankar om senioromsorgen är intressanta - där finns en hel del att göra...
Bra med en vision - sen är det ju bara att se till att förverkliga den!

ewa-christine sa...

Så sant, så sant!!