På Gång.......

lördag 2 augusti 2008

Den tredubbla triaden......................

Eller som den också kallas niorutan. Den finns med i alla religioner och även i den nordiska mytologin. Den står för fullbodan, uppnående, och det sägs vara ett oförstörbart tal. Den står också för manligt och kvinnligt. Jag har hittat mycket spännande från olika myter bland annat så inom den hinduiska tron så bildar kvadraten av nio bildar mandalan med 81 rutor och leder till och omsluter universum. Mandala är ett symboliskt diagram, tänkt eller utfört, i typiska former som en cirkel som omger en kvadrat med en central symbol som kan vara en figur. Man kan också se den som en symbol av världen. Många inom broderiet idag använder mandalan och jag hoppas att dom också lär sig symboliken runt omkring. Det finns mycket ätt både förstå och lära.
Mina nio små vinröda inchies var restbitar som var kvar från en miniartquilt som jag gjorde i våras. Det är roligt att även ta vara på de små miniresterna som blir och se om de kan bli någonting. Tyget är från 1920-talet och jag kan ibland tänka på de berättelser jag fått till mig från 20-talet. Men det får bli en annan gång.

Inga kommentarer: