På Gång.......

fredag 1 augusti 2008

Textilt Collage "livsprojekt 09"


Ruta nummer nio. Samma som niorutan i lapptecken, samma som niorutan i ”feng shui” och niorutan i så många symboliska sammanhang.

Min fundering med denna ruta har varit ”vänskap” vad det verkligen innebär för mig. Vad jag kan göra för att vara en bra vän och vilka värden som är viktiga för vänskapen. Vi måste alla utgå från våra egna värderingar och våra egna förutsättningar. Det behöver vi hämta inom oss själva och då först kan vi dra nytta av vår unika förmåga. Eftersom vi har mer än vi anar inuti oss själva av kunskap, insikt, vilja, och intuition så handlar det om att lära oss att förstå oss själva i första han. Det gör vi dels genom våra värden, men också genom att våga ifrågasätta och ibland också försöka förstå ur en annan synvinkel. Jag har min erfarenhet, mina färdigheter, min kunskap och min personliga förmåga som hjälper mig i de flesta situationer. Min livskunskap har jag också och det är dels mina erfarenheter, men också mina slutsatser. Då jag tror att hela livet är min läroplan så är jag alltså fortfarande i min andra ungdom i läroprocessen! Det är märkligt att vi lägger ner så lång tid att lära ett yrke och så lite på vår egen personliga utveckling!! Vänskap för mig är mycket äkta, en djup respekt, att vänner inte behöver eller skall tycka lika, att vänner finns när de som bäst behövs. Att man som vän och i en vänskap bryr sig, lyssnar, ibland bara tyst, ger hjälp, försöker förstå, ifrågasätta, så får man förhoppningsvis tillbaka vänskap också.

Min livskunskap har givit mig många funderingar tillsammans med annan kunskap som jag förvärvat i form av utbildning och skolor av olika slag. En av de viktigaste insikterna har varit balans och harmoni. Det är SÅ SVÅRT ibland att jag tänker, hoppas att jag någon gång lär mig helt och fullt ut att skapa balans och harmoni både i min inre och yttre miljö. Den goda hälsan kommer ju innifrån, likaså balansen, harmonin, mina tankar. Jag vill vara en god ”lär-unge” så länge jag lever och så vill jag också kunna vara en god läro-mästare i det som jag förmedlar.

Lapp, ruta nummer nio, sist i denna serie har ett ”fönster” som motiv. I detta fönster en ros som förädlar och som fortfarande växer!

2 kommentarer:

Lise-Lotte sa...

Hej Ewa-Christine!

Vilka vacka saker Du gör och vilken kreativitet och flit! Jag blir impad! Och extra nyfiken på Dina akvareller.

Lev väl!

Lise-Lotte

ewa-christine sa...

Tusen tack, vad glad jag blev.
Akvarell är spännande teknik, kommer fler helt klart.