På Gång.......

onsdag 3 september 2008

Mini-art-quilt i Mixed Media teknik.....

Att berätta om en mini-art-quilt är intressant ur många synvinklar. Dels för den som gjort arbetet men också för de som betraktar det färdiga slutresultatet.

Denna mini-art-quilt är 40x37 cm. Den innehåller en hel del olika delar. Till höger är det ett gammalt broderi som fallit i "trasor" och som inte håller ihop. Endast kjedjestygnen håller. Det kommer från släkten och är från 1700-talets slut. Bara detta är spännande tycker jag. Sedan är det spets som faktiskt är en av de första i vävd "nylon" som kom ut på marknaden (ett arv). Till vänster i bilden finns en handknypplad litet bågformat stycke som jag tycker mycket om. Har bara några kvar, men de har glatt mig oerhört. Mammas benhalsband som gått sönder har ramat in en papperssida också den till höger. Så har jag satt på en linen "inch" som litet extra smycke mitt på denna sidan.
En bit av mammas handvirkade lakan har fått sin plats under och vid sidan om detta några knappar som kommer från släkten. Till höger så är det modernt tyg inhandlat hos Patch i Göteborg och ovanpå en remsa "fabric paper" med några gamla pärlemorknappar.
Ett modernt tryck och några guldpärlor fick också plats.

En quilt skall alltid vara maskinquiltad eller handquiltad. Denna är quiltad för hand.

Jag tycker att tygbitarna får liv när man sätter samman dem i collageform och det tilltalar mig lite mer än traditionell lappteknik. Dessutom tycker jag det är ofantligt roligt att blanda olika tekniker.

Inga kommentarer: