På Gång.......

söndag 19 oktober 2008

Artquilt ................."frihet"!

Frihet, fritt tillstånd, tillstånd som inte belastas av något oönskat, så var det när jag gjorde denna quilt. Det var 50 år mellan min första knypplade, vackert arbetade spets. Allt efter alla konstens regler och regelböcker. Det var mönstret, stad och udd, och den har jag fortfarande kvar i mina gömmor. För att inte glömma den gjorde jag en quilt med den välarbetade spetsen på. Den har jag visat tidigare.

Nu efter alla dessa år var det färdigt, nu skulle jag göra samma udd/spets men helt fritt. Men också med hela den friheten som finns när man tillåter sig gå utanför ramarna.

Resultatet av min knyppling kanske inte är alls så fin som den i min ungdom, men jag hade otroligt mycket roligare, jag kände mig mycket friare och det som var kul var att jag kom ihåg hur man knypplade efter lite hjälp. Jag tyckte även denna spets var värd en quilt och med en svart"bakelitknapp" och tre vita knappar som symboliserar nutid, dåtid och framtid!

Det är en otrolig frihet att få lov att leka med tyger, garner, knappar, och själv bestämma vad som skall bli eller inte bli. Den friheten är också att få möjlighet att experimentera, gå utanför ramarna, korsbefrukta, använda olika tekniker på nytt sätt. Det som är befriande är att fler vågar och fler vågar tänka i nya banor. Så idag finns det treditionellt, experimentellt och gränsöverskridande, vilken lycka!

Så rubriken "frihet" tillsammans med dåtid, nutid och framtid fick en betydelse i denna Artquilt.

Inga kommentarer: