På Gång.......

måndag 13 oktober 2008

Vit verklighet eller "white reality"

Identitet, visdom, närvaro, reflektion är vad skapandet ger till mig. Ett sätt att "lyssna innåt", vilken gåva!

I vårt samhälle med "konsumtion" så känns det viktigt och betydelsefullt att försöka förvalta ett "arv" ur många perspektiv. Inte bara det arvet som var handarbetsaffären som jag ärvde, utan arvet att sy, brodera, sätta samman. Men bara procucera för producerandets skull känns inte för mig viktigt eller värdefullt. Jag vill se sammanhang i det jag gör. Både historiskt, etnologiskt och konstnärligt. Det är därför jag känner att min väg blir gränsöverskridande på ett spännande sätt.

Ok, dagens Art Quilt är både broderier från 1800-talet och idag. Det är olika material och det är också pärlemorknappar. Jag älskar dessa "mother of pearl"!

3 kommentarer:

Lillemor sa...

Tillbaka i vardagen efter en härlig vecka i soligt Nice. Förstår att Korsika var trevligt!
Javisst är det fint med pärlemor!

gunnelsvensson sa...

Så sant!
Tack för trevlig fikastund och som alltid givande samtal!

ewa-christine sa...

Tack för att ni tar er tid att kommentera..............jag uppskattar det!