På Gång.......

måndag 9 februari 2009

"Alla våra masker".......................

Ibland funderar jag på detta med "våra masker". Förr i tiden så användes masker på ett helt annat sätt än idag. Man hade "fester" med masker. Masken var då en ansiktsbeklädnad som skulle göra bäraren oigenkännlig och för att försvåra identifikationen eller så bar man masker för utsmycknings skull.

Det finns fullt med masker nu också, fäktmask, gasmask, narkosmask, slaktmask, men inte som gågna tiders masker. Möjligen på teatern så ser vi masker och hos främmande folk som inte hunnit att "maska av sig".

Men dagens masker, hur fungerar de?

Jo jag tror personligen att vi "håller masken" genom bland annat tystnad, eller så väljer vi att inte kommentera något, eller så pratas det runt om något som egentligen alla vet eller känner, men vi väljer tystnaden istället för att komma i konflikt. Eller ännu värre, vi väljer bort.

Har detta något gott med sig då?

Jo ibland har det detta. Vi har möjligheten att värdera, gå igenom och se hur vi själva personligen vill ha det i vår omgivning. Då är det lätt att välja och samtidigt sätta på "sin mask".

Masker är spännande både synliga och osynliga!

8 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

Den är så fin den här lilla quilten! Både strukturen med de gamla tygerna, den fina handkvilningen /broderiet och så härlig färg!
Också mycket tänkbart budskap!

annicka sa...

Oj nu blev jag kär...vilken härlig quilt jag blir både varm och glad när jag ser på den-kommer på mig med att sitt och le...dina klokord är som vanligt tänkvärda....

Mimi sa...

Vilken vacker quilt! Jag tycker det är lite synd att det så sällan ordnas maskerader mera. Kunde vara bra att någongång få gömma sej bakom en mask...

Lillemor sa...

Härliga röda toner!
Ja, det är kanske dags för maskerad igen snart!

ewa-christine sa...

Tack Gunnel, det är kul att du tänker på budskapet!
Annika, du kan inte ana vad mycket det finns i tankar i detta lilla tygstycke.
Mimi, du har helt rätt, jag älskar maskerader!!
Lillemor, du har rätt - varför inte skall suga på det ett tag.

Jane S sa...

Tänkvärda ord! Vi har alla masker i olika sammanhang.
Maskerad är härligt för där kan man ta av sig masken, ingen förväntar något annat!
Jättefin quilt med budskap!

ewa-christine sa...

Jane.......så kul att höra från dig! Vilken fin bild!!
Ha det gott!!!

solange sa...

Beautiful work.