På Gång.......

söndag 22 februari 2009

Livskvalité är att våga förändra........!

Men inte förrän jag har distans till min förändring. En förändring stor som liten är lite "skrämmande" har jag alltid tyckt. Jag går och funderar och tänker ganska länge innan jag kommer till belsut. Fast min omgivning tror tvärt om!

Det är för mig som pussel, eller att sätta samman lappar i tyg till ett art-quilt, eller hitta just den delen som saknas i något av mina arbeten. Jag har alltså en lång startsträcka.

Vi behöver inte lära nytt, för vi vet redan tillräckligt mycket för att leva ett liv med livskvalité, det är det som har inspirerat mig genom åren. Men det är svårt, svårt att förändra, svårt att säga nej, och svårt att göra tvärt om. Eftersom jag vet detta och känner inombords vad som är livskvalité så måste jag göra val. Det är dessa mina val som kan skapa oro.

Någon har sagt "för den vise är varje dag ett nytt liv", våra insikter hjälper oss. Ok, men svårigheten finns kvar, oron, rädslan, ovissheten när vi skall förändra.

I går kom jag till insikt. Det gjorde så ont...........................!!

I många år hade jag sett, förstått och så tänkte jag, livskvalité är att våga förändra. Denna tanke följde mig hela eftermiddagen och kvällen. Och idag så vågar jag förändra, vågar också ta ställning till att skapa den kvalité och det liv som jag väljer här och nu.

Processen har varit lång, tankarna många, sorg och ledsamhet finns också med i bilden. Men styrkan jag fått äger jag och den skapar också förutsättningar till att utvecklas och våga tänka i nya banor. Vilken "tankeskatt" jag äger!

3 kommentarer:

Veronika sa...

Rädslor bär vi med oss i allt och det handlar att hantera dessa, att inte låta rädslorna ta överhanden till att inte våga. För att något bättre ska komma in i livet så behöver man rensa ut något som är mindre bra, hur smärtsamt detta än kan vara. Alla har vi våra val att göra om vad som är viktigt och vi kan välja att lägga vår kraft och energi på det och dem vi får tillbaka ömsesidigheten av!! Kram mamsen

gunnelsvensson sa...

Så kloka ord av både mor och dotter ! Tänk om livet var alldeles statiskt, så enkelt, inga bekymer,men fy så tråkigt !

Sarah sa...

Vill bara lämna ett litet avtryck.... har inte glömt dig... har bara inte hunnit lyfta luren... =) Ska undersöka lite fler möjligheter dessutom... Mycket nu... planerar min mans 40-årsfest o lite annat.. Vi hörs! kram, Sarah