På Gång.......

tisdag 3 mars 2009

Flow...........vilken lycka!

Det är verkligen lycka att känna "flow"...ni vet när det flyter så där lätt. Det känns som om det rinner fram idér, tankar, och det känns som om det strömmar både mot mig och med mig. Vilken känsla!!

När jag kommit över tröskeln, och jobbat hårt och tycker att jag stått still, så helt plötsligt så går allt som en dans. Det testas, det experimenteras, det funderas och det skapas allt i ett.

Jag har funderat på problemlösning under denna tiden och jag har lärt mig en enkel sådan.

1 Vad är problemet
2 Hur har det uppstått
3 Vilka lösningar kan jag tänka mig
4 Vilken lösning föredrar jag

Det handlar om att övervinna både min "oro" och mina "hjärnspöken" och när det händer då kommer något nytt fram som jag inte sett tidigare.

Om jag tillåter bagateller och dom får ta överhanden med oron så måste man ge oron en begränsad förlustmarginal. Dvs ta bort den, se till att problem blir lösta små som stora. Både i vardagen och i privatlivet och arbetslivet.

Tillförsikt, skapande, kreativitet föds från oro, rädsla, och i viss mån hjärnspöken. Att hitta min egen väg utan att vara rädd för vad andra skall säga eller tycka, att hitta mina egna intresseområden, att våga gå utanför ramarna. Men också att söka nya vägar. När vägarna öppnar sig, så händer också att det kommer många spännande saker till dig - utan att du behöver anstränga dig.

Då handlar det att ta emot, vara lyhörd och känna glädjen i att det finns "något" som kan ge dig glädje, och "Flow" är en av glädjekällorna.

5 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

grattis, att känna flow, är det optimala :-)

Lillemor sa...

Fin komposition - o bedårande små gulddojor!
Har du haft dom själv?

Lillemor sa...

Jag lät översätta din sida till franska - blev i alla fall förståeligt om än ej helt korrekt. Häftigt!

Sarah sa...

Som vanligt, min vän, så slår du huvudet direkt på spiken även denna gång! Jag har glädjen att berätta att jag skapar rätt mycket nu... mycket i tyg... Hmmm... kan det vara du o Gunnel som har påverkat mig i en viss riktning?? Jo det kan det... =) Kram!

ewa-christine sa...

Så trevliga kommentarer, tänk att så lite gör en så glad.
Ha en skön dag.