På Gång.......

onsdag 18 mars 2009

I den röda färgens tecken.................

Det sägs att det lilla barnet ser den röda färgen först......................

Nu har jag visat min vita studio och verkstad. Jag har också visat mitt svarta och idag mitt röda.


Det röda förknippar jag med förväntan, glädje, social samvaro. Jag tänker på rödrutiga dukar, eller gardiner, vita spetsgardiner med röda omtag, julen, på landet hade vi alltid rödrutigt, till jul var det mycket rött................och i dessa sammangang också kanelbullar, mjölk och kaffe sommartid. Till julen såklart julmat, och många, långa samtal kring matbordet.

Jag minns de rödrandiga trasmattorna, jag minns min skottskrutiga kjol...........allt detta med en oinnerlig glädje.

Som vuxen så ser jag bara det roliga mer eller mindre, men det fanns stunder som var mörka och besvärliga, men jag minns det röda och den härliga värmen som spreds genom den ombonade färgen. Tänk vad tiden läker, och tänk vad vi kan minnas och att det känns bra!

2 kommentarer:

Mimi sa...

Jag har faktiskt första gången på verkligt länge igår köpt mej en röd blus. Har aldrig egentligen gått klädd i rött!! Dotterns kommentar var förstås, oj vad du är julig! Så fint du har allt ordnat i färger, sånt skulle jag aldrig klara av...

ewa-christine sa...

Det är väl härligt att vi är olika. Du blev säkert fin i din röda blus.........även om din dotter förknippade det med jul. Jag tror att rött hör våren och sommaren till också!