På Gång.......

torsdag 9 april 2009

En teckning i all enkelhet........


För sju (7) år sedan påbörjade jag min utbildning inom det textila området. Målet har varit klart hela tiden. Tiden börjar närma sig när målet är uppnått och jag har satt mig ner och funderat vart nästa sju (7) år skall föra mig.
Men först skall jag avsluta dessa sju åren som gått, och det gör jag med en utställning som jag skrivit om tidigare. Med mig på denna vägen skulle en av mina bästa vänner vara, men för ett par år sedan dog hon. Det var en stor sorg och en stor förlust som inträffade. Vi hade så många gemensamma intressen och så många gemensamma beröringspunkter att jag blev överrumplad att detta kunde hända. Vi som skulle göra så mycket....................!
Men jag bestämde mig för att följa min plan (jag vi hade var sin) och så gjorde jag. Det gemensamma året var 2009 då vi skulle se resultatet av våra mål.
Då, vid den tiden så visste jag att jag skulle förändra någonting, jag visste vad jag var, varifrån min utgångspunkt var och det var detta som gjorde att jag satte upp min utbildnings- och utvecklingsplan. Som jag följt hela tiden. Jag var också medveten om att mycket av arbetet kom innifrån och att jag skulle använda mycket av min tid att tänka. Men också sörja.
Eftersom jag behärskar "mental träning" och dessutom är handledare till en hel del människor som vill lära sig tekniken och sedan i sin tur lära ut tekniken, så var det naturligt att jag använde själv denna teknik under dessa åren som gått. Jag är så glad att jag lärt mig denna teknik för den har varit en "god följeslagare" genom många passager.
Jag vill citera en dikt som varit betydelsefull för mig i detta arbete, det är R.W Emerson som skrivit den:
"Vad som ligger bakom oss och
vad som ligger framför oss är
obetydligt jämrört med vad
som ligger inom oss"
Sagt och gjort jag ställde in skärpan och foccuserade mig på det textila området. Min foccus fungerade som en styrmekanism för allt det jag gjorde. Två viktiga ord inom den mentala träningen är "koncentration och foccus" och när man tränar mentalt så blir man nästan "ett" med dessa två ord.
Eftersom ingen i min omgivning har vetat någonting om mina mål och min målsättning, så har jag fått många kommentarer kring det jag gör idag. Jag har besvarat dessa kommentarer med ett leende och varit lite förtegen. Det är inte förrän i år som jag meddelat att min utställning komer att vara 22 augusti här i Halland, bland annat.
Katástrof är ett grekiskt ord som betyder vändpunkt. En katastrof är en vändpunkt, en ny riktning, ur det gamla föds någonting nytt, förhoppsningsvis är den nya riktningen en som vi själva har valt. Jag kände en stor katastrof när min bästa vän dog. Det tog ett bra tag innan jag tog tag i det textila, men jag bestämde mig och det hela fick faktiskt en ny vändpunkt. Jag tog hjälp! Jag bestämde mig för att få draghjälp trots allt och här var Bate och Blixt brev-broderiskola toppen. Du finner adressen i kanten av min blogg. Men dom visste naturligtvis inte hur jag skulle använda deras brev, och jag kan idag säga att det var bra att jag bestämde mig för detta. Jag fick tillbaka "styrfarten" och Pian och Kristina har nog undrat flera gånger "vilken konstig elev, hon följer ju inte anvisningarna", men draghjälp fick jag. Idag är jag på brev 6 av 10!
Jag har bjudit in Pian som jag haft mest kontakt med till den 22 augusti, men hon kunde tyvärr inte. Det hade varit roligt att visa vad jag gjort tack vare breven, men kanske hon kan komma någon annan dag jag har ju öppet utställningen några dagar till efter den 22 augusti.
Mitt mål med dagens inlägg är att påbörja och berätta om den resa som jag gjort och som tagit mig 7 år. Hoppas genom detta att kunna motivera, eller stimulera någon annan att våga påbörja något okänt och nytt, eller något som man drömt om i många år men inte förverkligat.
Allt är möjligt om man VÅGAR.

3 kommentarer:

annicka sa...

Underbart inlägg!! Så mycket kraft så mycket positiv energi du förmedlar genom dessa rader. Det går!! trots stor sorg under tiden. Från det jag var liten har jag haft med mig att vi som människor förändras vart sjunde år-vet inte var jag har fått det ifrån- och nu berättar du om din sjuårsplan!
Utställningen låter lockande...bra med ett sådant mål - konkret och utmanande!

My Creative House sa...

Tak for hilsen, ønsker også dig en god påske, vender tilbage gang på gang for at kikke på din blog, der er så smukke arbejder her.

Veronika sa...

Ja utställningen kommer bli något fantastiskt för dig och ser fram emot att vara med dig denna dag!!
Påskkramar....