På Gång.......

måndag 8 juni 2009

Ett par "Quilties"................


Att skapa inre motivation eller att äga inre motivation är två helt olika egenskaper. För att skapa inre motivation krävs oftast ett medvetet arbete. Men att äga inre motivation finns bara där, den behöver inte stimulans utifrån.
Den ägda inre motivationen "styr" från ögonblick till ögonblick. Den finns i vår sinnesstämning alltid.
Den inre motivationen oavsett hur den styrs är bra att ha när vi går igenom förändringar. Det innebär att intuitionen, vårt omdöme, våra sinnesförmågor, hjälper oss att fatta de beslut som är bra för oss (ibland sker det också tvärt om tyvärr).
Att öppna upp och vara mottaglig för nya tankebanor, tankegångar handlar om att våga vara nyfiken, fråga, ta reda på, våga gå utanför den egna bekvämlighetszonen, helt enkelt jobba med sin egen utveckling/förändring. Egen inställning och eget ställningstagande. Det handlar om att våga ta till mig andras tankegångar samtidigt som jag behåller förmågan att skapa mina egna.
Det handlar också om att vara uppmärksam. Det är det som mina "quiltisar" handlar om idag!
Att mjuka upp tidigare kategoriseringar och förutfattade meningar, att undvika perfektionism, våga odla "naken, utlämnande uppmärksamhet" till självreflektion. Men också att lära något nytt varje dag och att välja min egen verklighet genom mina personliga val.
Sist idag men inte minst, söka svaren inom mig själv, leta efter nya erfarenheter och nya tankegångar, ställa öppna frågor hur saker och ting fungerar, lyssna på annat sätt, lära isället för att "undervisa". Dessa mina tankar är viktiga i mitt skapande!

2 kommentarer:

My Creative House sa...

Flotte små quilt , kan godt lide at du bruge der grove hørstof som baggrund for de fine gamle hæklede ting.

ewa-christine sa...

Tack för din kommentar, det värmer!