På Gång.......

fredag 10 juli 2009

Ett föremål kan väcka tankar..........!


Mitt intresse för gamla textilier och gamla saker har givit mig en oändlig glädje genom åren.
Jag får möjlighet att lära mig om olika tidsepoker, olika kulturer, olika tekniker. Men också massor av kontakter och glädje.
Dagens bild är både en textilie och ett halsband i ben. Spetsar har jag en liten förkärlek till, både handgjorda och maskingjorda i linne. Under hela 1800-talet så tillverkades det massor av vackra linnespetsar som var till både lakan och kläder. Främst underkläder.
Benhalsbandet är ben och mässing. Jag tycker det är vackert och är glad att jag har det som inspirationskälla. Men också en kunskapskälla att ösa ur.
Mina antika nöjen har fört mig till många platser som jag annars inte skulle uppsökt.
Men halsbandet har också fått mig att tänka på vänskap. Den sortens vänskap som finns utan ifrågasättande utan endast som glädje och stöd. Inspiration och rikedom.
Under 3 veckor har jag varit i Ecuador, har just återkommit och under dessa veckor så hann jag tänka mycket. Dels pga jag "förlorade" rösten, men också genom kulturen som jag mötte. Otroligt intressant och stimulerande. Nu när jag kommit hem så har jag fått "talförbud" jag måste vara helt tyst!!
Och vad har detta för fördelar? Jo att jag nu har tillfälle att ännu mer tänka och fundera.
Både spetsen och halsbandet är gåvor som jag fått av vänner. Vänner som känner till min passion till det gamla och ibland också slitna. Vänskapen har många "ansikten" det kan vara en bekant, en kamrat, en släkting, en kollega, men en vän är en person som jag känner väl och hyser tillgivenhet för och tillit till. Där vänskapen är pålitlig och stabil men också äkta och "medhörande". Alltså min rikedom är mina vänner, och om jag inte haft dessa så hade livet varit så fattigt. Visst får vi nya vänner, men en riktig vän, en sådan där som verkligen bryr sig skall vi vara rädda om. Jag har en del sådana vänner som jag skall visa både mer omsorg och mer omtänksamhet till. Vänner behöver inte "presenta" för att vara vän, men när vi gör det med glädje och uppriktig känsla, då kommer gåvan som en extra krydda.
Att vårda vänskapen blir då att visa omtanke och omsorg. När man som jag nu har "tvingats till tystnad" så innebär det att jag kan skriva till mina vänner, att jag uppskattar deras vänskap.

1 kommentar:

gunnelsvensson sa...

Välkommen hem! Kan tro du hade en fin resa, duhar väl tagit många bilder? Synd att du skulle bli dålig, men det går väl förhoppningvis över snart, du får fortsätta att vara tyst, och tänka vidare...........
kram !