På Gång.......

måndag 27 juli 2009

Några gammla spetskragar........................


Om en spetskrage kunde berätta!
Ja då skulle jag nog få höra många spännande historier. Det var ju på den tiden då man hade både löskrage, lösbröst, och spetskragar. Dvs lösa delar som man satte på kläderna. Både för att spara tvätt och bara tvätta de lösa delarna men också för att utsmycka sina kläder. Det har varit olika genom tiderna.
Mina vita kragar är damkragar. Dessa är rikt utsmyckade med spetsar både knypplade, och virkade, men också slagna med spole.
Jag har i min ägo både handgjorda och maskintillverkade i spets. De är så vackra att titta på.
Om en krage kunde berätta, men jag har också minnen med flera av kragarna. Detta med våra minnen är intressant. Grekerna personifierade minnet i Mnemosyne. Hon var en av de nio musernas moder, och det var hon som födde alla konstarterna och vetskaperna. Det är rimligt att betrakta vårt minne som den äldsta mentala förmågan vi har, ur vilken alla de andra har sitt ursprung. Så ett liv utan minne är inget liv alls........vårt minne är det som håller oss samman, vårt mål, vår känsla och till och med våra handlingar. Utan minnet är vi intenting.
Därför är mina textila minnen både min inspirationskälla men också mitt minne i det förgågna, mina antika nöjen är alla olika former av minnen som jag vårdar ömt. Och naturligtvis hoppas att någon eller några av mina barn och barnbarn vill fortsätta att förvalta en gång.

2 kommentarer:

Ulla sa...

Oj vad vackert! Min mormor hade också sådana lösbröst-delar, som hon använde under lätta jackor, och naturligtvis löskragar. Även jag hade löskragar för scoutuniformen, men de var enkla utan spets!

ewa-christine sa...

Tänk vad vi minns Ulla, visst är det kul!!