På Gång.......

fredag 7 augusti 2009

"amare".........lett latinskt verb som betyder "att älska"!


Det latinska ordet "delectare" och det beyder "att finna behag i". Båda dessa latinska orden tilltalar mig. Jag både älskar och finner behag i det som varit en gång.
Detta ger mig både kunskap att lära mer om den tid som varit inom många områden, men också en vetskap om att det stimulerar min fantasi och min skaparförmåga.
Att få botanisera i bokkonsten, läsa gamla tidningar från 1908, titta på kort från tiden mellan 1800-talet och 1900-talet och se de vackra kläderna, och sedan också inspireras i tanken är något som skapar både glädje och harmoni.
I tider som dessa behöver vi stilla tanken och varva ner. Våra barn hinner inte komma på besök även om dom har semester många gånger, dom hinner inte komma in på en kopp kaffe utan är i ekorrhjultet. Många, många föräldrar vet att detta sätter sina spår......................
Men jag vet också att det finns insiktsfulla barn som tänker på detta, heder åt alla dessa barn som inser vikten av att visa på värdet av att hålla samman både morföräldrar och farföräldrar.

1 kommentar:

Sandie sa...

What superb insight you have. Talking about children, I have two. One lives very close but never visits the other lives at the opposite end of the country to me and visits whenever he can. I can't wait for his visit tomorrow it fills me with joy.
Sandie from Rag Rescue