På Gång.......

fredag 14 augusti 2009

Min livsfilosofi........................


Jag har haft en livsfilosofi som fungerat till 98 %. Vad händer jo 98 är toppen och fungerar hur bra som helst. Så finns det 2% kvar, som inte är fullt så bra. Vad händer? Jo de två ynka procenten tar över och de kan tom välta mina 98 fungerande procent. Hur är det möjligt??
Jag tror att sådant som är negativt lätt kan ta över allt de positiva. Men det kan också förmörka och skapa både sorg och ledsamheter. Ibland kan vi inte undvika, vi måste delta - men som en person i min närmaste omgivning alltid säger: "vi kan välja" och "vi kan välja bort" det som inte är bra för oss.
Det är svårt, men det är möjligt.
För att klara av det så innebär det att jag har en livsfilosofi som är viktig och meningsfull. Men också att jag har livsintressen som kan ta tag i mina tankar. Jag kan skapa möjligheter som blir livsmöjligheter och jag kan också försöka ha en livspartner som stöttar mig och är positiv. Om allt detta fungerar så fungerar också de livsresultat som jag önskar skapa. Den mening och livsmening som då blir till ger mig möjligheter att förvalta och skapa planer för livet. Dessa planer blir då livsplaner som är till för att jag skall ha ett gott liv.
Nu går jag in i nästa årstid av mitt liv, och denna min andra vår skall följas och kantas av människor som bryr sig, om människor som är positiva och inte hugger, av människor som verkligen tycker om att vi möts. Min andra vår skall kantas av frihet och glädje, och framför allt av det som gör mig glad i sinnet men också själen.
Jag har funderat, vad gör det om folk tror jag är galen? Varje dag är en gåva, min andra vår är en tid att se på livet precis som när jag var 17 år. Min andra vår här kommer jag att göra upp regler, nya regler. Här kommer jag att skapa resultat, koppla av och följa mitt flöde.

2 kommentarer:

Lillemor sa...

Ajajaj, hoppas det inte är något alltför tråkigt som hänt...

ewa-christine sa...

Nejdå, insikter gör vi alla och då kommer också funderingar. Det är lungt.
Att gå in i en ny vår innebär ju att jag blir entledigad från mitt arbetsuppdrag och kan njuta av den fria tiden.