På Gång.......

tisdag 4 augusti 2009

Vilken väg?


Två vägar skildes åt i en gul skog,
och ledsen över att inte kunna följa båda
och bli en resenär, stod jag länge
och tittade bort så långt jag kunde
mot stället där den ena svängde in bland
undervegetationen;
Sedan följde jag den andra, precis lika ljus
och hade med det kanske gjort det bättre valet,
för den var gräsklädd och väntade på att bli nött:
Fast om det inte varit för korsningen där
skulle de kanske ha slitits på samma sätt
Och både hade legat där i morgonen lika,
under löf som inga steg trampat svarta.
Visst, jag följde den första ytterligare en dag!
Men där jag visste hur vägen leder till vägar,
tvivlade jag på att jag någonsin skulle komma
tillbaka.
Jag kommer att säga detta med en suck
någon gång långt, långt i framtiden:
Två vägar delade sig i en skog, och jag ...
jag tog den mindre använda
och det har gjort hela skillnaden.
ROBERT FROST
- och vet du, jag ryser när jag läser denna dikten!

Inga kommentarer: