På Gång.......

måndag 14 december 2009

den svarta färgen........................

Den svarta färgen har en stor kontrast till det vita. Jag har arbetat i svart och vitt ganska länge, och finner att det är spännande att se kontrasterna men också insikten att det vita har en mycket speciell betydelse för mig.

Dagens quilt är en liten Mixed Media som bygger på collageteknik och lappteknik med broderier.

Du ser också en del "antika nöjen" på bilden, de svata halsbanden som har en så vacker lyster i verkligheten, de svarta böckerna som oftast har ett kristet budskap, den gamla näsduken som alltid förknippas med spalmer och så kaffekoppen som också skall symbolisera en del av det hela.

Intressant är att idag så finns mycket svart i heminredning, hur påverkas vi av den svarta färgen, är det skuld, eller kyrkliga tankar, synd eller ledsamhet........en intressant tanke att fundera över.

Jag fortsätter mitt botaniserande i det svarta och hoppas att detta kommer att bringa mig större klarhet ju mer tiden lider.

Inga kommentarer: