På Gång.......

tisdag 16 februari 2010

Mina skisser.......................







Så har jag tagit itu med skolarbetet igen och en av öningarna var att göra skisser. Ordet skiss kommer från grekiskan "hastigt gjord, nonchalant". eller "att göra något på rak arm".
En skiss är ett utkast, en snabb och schematisk återgivning i bild eller ord. Termen "skiss" användes ursprungligen med avsikt på främst bildframställning. Skiss används företrädesvis inom bildkonst för beteckningen snabb och som term på en förberedande tillverkning.
Vidare så användes termen från början som något som inte avsågs vara ett färdigt verk, men har under tiden fått ändrad innebörd.
Mina skisser är just skisser men inte på papper. Jag arbetar gärna med som jag säger "skissmodeller i textil" för en skiss behöver inte vara på papper bara. Jag använder mig av samma teknik som en som tecknar men gör det mer "för hand" så att säga.
Jag är nu klar med min övning ochs kall övergå till att skapa det slutgiltiga arbetet och nu har jag en hel del idéer att utgå ifrån.




7 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

Vilka skisser ! De står för sig själv, jag menar de är ju redan användbara, så mycket mera än skisser
Underbart mjuka fin toner
Jag jobbar också med mitt "skolarbete" ser om mina senaste lektioner på datorn, måste ta ett break då och då för det är rätt mastigt just nu, men kul att lära nytt !

Dorthe sa...

Hej Ewa-Christine

Tak for dejlige kommentarer på Flickr, nu måtte jeg lige se her, og hvilken underbar blog du har, jeg måtte bli følger af dig.
Dine arm-cuffs er bare så smukke.

Hej Dorthe

Lillemor sa...

Jättefina "manschetter"! Kan de bli vackrare? Jag menar: vad är nästa steg?

annicka sa...

Hej, textila skisser- det ska vara Du för att översätta "pappersuttryck" till textil. Klart man blir nyfiken på vad du håller på med...nåt klurigt kan jag tro.
Tack för kommentarer i min (färgglada) blogg

Dorthe sa...

Hej igen,
jeg skriver her ,fordi min mail, til dig kommer tilbage hver gang jeg prøver at sende.???????
Du har spurgt om jeg kan fortælle om workshops her i DK, men der er ikke sådanne specielle,her heller.De kurser jeg har taget har været på nettet, F.eks hos ,Moshill Studio. som har en særligt dukkekursus, og collage kursur også.
Jeg har haft min forretning i 15 år, og solgt mine dukker lige så længe. De sidste par år har jeg været meget optaget af Mixed Media, og derfor fundet venner ude i den store verden.
Tak for dit følgeskab på min blog.

Jeg håber jag kan skrive på din mail adr. ved ikke hvad der er galt????

Mange hilsener ,Dorthe

Pysselpalatset sa...

Men då, skiss får helt plötsligt en ny innebörd... dessa dina skisser är fantastiska.. En fröjd för ögat. kram Jeanette

ewa-christine sa...

Tack alla för trevliga och trivsamma kommentarer. Ja skiss har en annan betydelse och det är kul att se att ni också läste om mina skisser!