På Gång.......

onsdag 7 april 2010

Skapa...............eller inte skapa.....




Jag funderar ofta på "skapar-processen" hur den intar oss människor. Hos mig är det så att jag kan inte "stå emot" när den faller in. Under Påsken så kom det en del bilder till mig som jag kände var viktiga att få fram. Quilten med fötterna handlar om när jag var barn. Som barn fick jag ALLTID nya skor till Påsk. Vi handlade dem på Skärtorsdag i regel, så fick jag ta på dem till Långfredag, och så hade jag dem ute på Påskafton och Påskdagen. Så många gånger de varit för tunna genom att det varit snö på Påskafton, men skorna skulle på i alla fall!
Den andra Quilten har en text mitt i. Det står "en mogen kvinna är som en ros i full blom" och denna quilten kom bara till mig. Det var bara att färdigställa den. Det var ju så att en textilvän, Ulva Ugerup och jag var på kurs tillsammans. En underlig kurs, där mesta tiden gick åt att riva tyg och duttmåla, trots att kursbeskrivningen var en annan. Vi rev, rev, rev, och det blev flera hundra bitar rivna. Sedan skulle dessa målas...........(varför river man inte hemma sa vi, det var inte populärt), och sedan duttade vi färg på. Ulva (du hittar Ulvas blogg adress under mina kontakter) och jag hade många funderingar, dyr kurs, konstigt upplägg, underligt agerande....men vi bestämde oss för att göra kursen till vår egen lärdom. Sagt och gjort.....alltlså ett minne av Ulvas och min kurs...........
Ibland vet man inte vad som blir av allt som skapas, men ibland framstår det så tydligt och klart!


4 kommentarer:

Ingrid sa...

det är alltid lika inspirerand att läsa din blog..............tack för goda tankar.......

annicka sa...

vilka fina spetsar och så många olika. Appropå citatet så vill jag nog tillägga att En mogen kvinna- ja hon gör faktiskt som hon vill!!!!och hon gör det bra!!

ewa-christine sa...

Tack Ingrid, du har alltid så fina kommentarer.
Tack Annika det tar jag också till mig.............

Dorthe sa...

Hvor er det en smuk post Ewa-Christine både dine skønne creationer og dine strøtanker om det at skabe, ja det er nok mange situationer, både de sørgelige,og de skønne, som sætter mig igang.
Kærligst,Dorthe