På Gång.......

söndag 4 juli 2010

Näring..................

Att skapa innebär att hämta näring.............varhelst jag är. Att fylla på mina "kreativa resurser" och hitta sådant som intresserar mig. En del av detta är "uppmärksamhet". Men först av allt tror jag att vi måste trivas med oss själva och omgivningen. Gör vi det är det lättare att slappna av och vara uppmärksamma!

Eftersom "konstens språk är symboler och bilden" så är det ofta inte så lätt för andra att "se" det som skapats.............och det är just därför som konst är så spännande att lära lite om.

Att lära mig förstå olika konstnären innebär att läsa just symboler och konstnärens eget bildspråk.

Mina bilder är ur min "erfarenhetsbank" där jag har många olika "konton" som jag hämtar inspiration och skaparglädje från. Vi har alla en bildhjärna på ett eller annat sätt även om vi inte skapar. Det kan vara att se en underbar vy, eller att fota något man gillar, det kan vara att arrangera en blomma i en vas, eller lägga upp mat som ser gott ut. Våra bildhjärnor påminner oss ständigt om nya motiv, om vi vill se dem!

Till sist, vi har också våra sinnen som synintryck, ljudintryck, smakintryk, luktintryck och beröring som hjälper oss att fylla på våra depåer. Så låt "vilodagen söndag" vara just en sådan dag som gör att du fyller på din näring.

Ha en skön söndag!

3 kommentarer:

EM sa...

Färg! Jag har ofta färger "på hjärnan". Det kan vara en speciell färgnyans som jag söker i allt. Just nu är den "robinsegg-blue" och har ändrats från åskmolnsgrått. Tror att det har med välmåendet att göra. Ju bättre jag mår, desto ljusare och mer intensiv blir färgen.

ewa-christine sa...

Det är en ljus och vacker färt. Härligt att du använder färg i ditt kreativa tänkande!

Anonym sa...

This looks so wonderful!!