På Gång.......

onsdag 29 september 2010

Gårdagens märkdukar.........


Att rädda något som är så skört att det knappt går att ta i, är för många en uppgift. Jag har i min ägo denna märkduk. Den är så skör, och så tagen av tiden att det är svårt att se hur den vittrar sönder. Jag har tänkt länge på hur skall jag göra. Nu tänkte jag, jag gör en quilt av den och så sätter jag dit några knappar så kanske det häller i 100 år till.

1879 var året då den broderades, 2010 var året som den blev en quilt. 2 kvinnor som arbetade med att visa på var sitt sätt. Det är faktiskt 122 år sedan den blev till. Vilket oändligt tidsperspektiv. Sverige fick detta år gemensam tid i hela landet. 5 november så bildas godtemplarorden och dessutom införs hästspårvagnar, August Strindberg kommer ut med Röda Rummet allt enligt Wikipedia.

Detta med märkdukar är intressant. Jag har 2 till som är som tavlor, dessa var inte lika märkta av tiden som den på bilden. Tänk att man satt och gjorde dessa märktavlor, eller provtavlor för att ha som förebilder. Det fanns inga mönster förmodligen de kom nog senare. Alltså var det broderier och mönster som gick från mor till dotter eller i olika släktled.

Människan har i alla tider velat "lämna avtryck" i historien, så även kvinnan som broderade märkduken och "lilla jag".

Jag undrar vem som äger quilten om 122 år från idag (3032 lär årtalet bli)...........kanske läser han eller hon om det jag skrivit i bloggen vem vet?

Ha en bra onsadag.......




3 kommentarer:

EM sa...

Visst är det underbart när tankarna kommer igång. Man spekulerar i vad som varit och vad som ska komma.
Märkdukar är ju fantastiska. Har en som min mor gjort på senare tid. Inte lyckats få tag på en äldre.
Idag har jag gått igenom mina ulltottar, dvs tovningsmaterialet. Jag har ännu ingen idé men jag jobbar på att det ska bli nåt slags vinteralster. Hittade mycket grått, vitt och mörkrött...och så hittade jag grått linnetyg. Hmm nu börjar hjulen gnissla lite i hjärnan, hi hi.
kram elsamarianne

ewa-christine sa...

Lycka till med ditt projekt, väntar med spänning på vad komma skall.

Kerstinsdottern sa...

Åh... jag älskar märkdukar! Finns det något vackrare än gamla märkdukar som är broderade för att vara dessa dåtida kvinnors egen mönstersamling genom livet!?
Jag har själv broderat en märkduk i present till min mamma och då plockade jag mönster "lite här och där" från mina mönsterböcker och sammanfogade till en märkdukstavla... mamma blev väldigt impad då hon öppnade paketet!