På Gång.......

fredag 8 oktober 2010

Textil nyckel 2

Dagens textila nyckel har som uppgift att vi skall tänka till.

Nyckel 2: uppfattning

Det som du eller jag tror på med övertygelse blir vår uppfattning. Tror vi att vi har något att förmedla så uppfattas detta av vår omgivning. Tror vi att vi har en uppfattning om något som är viktigt för oss, så blir vi övertygade, kan focusera oss och koncentrera oss. Vi kan t o m uppfatta saker och ting som "om de kommer till oss"!

Vi har också uppfattningar att vi kan eller inte kan saker och ting. Jag har en uppfattning att man kan lära, men det tar olika lång tid!

Min uppfattning om dagens bild är att broderi en gång i tiden var konst. Jag är helt övertygad om detta även om man "ritade av mönstret" och sedan broderade. Det skall handlag till att skapa vackra stygn, det skall handlag till att rita ett mönster, och det skall handlag till att betrakta och se former, färg och design.

Ha en skön dag med dina uppfattningar, jag skall odla mina!

2 kommentarer:

EM sa...

Jag är ständigt faschinerad av de här gamla broderierna. Att de hade tid och ork- och dessutom får man tänka på att de inte hade allra bästa ljuset eller kanske inte ens glasögon ifall de såg dåligt...
Deras broderier och märkta linnevaror var deras stolthet.
Ingenting är omöjligt, är nåt som är svårt att säga och tänka. Men om man tänker efter ordentligt...
Idag passerade jag Hallandsgränsen, på väg från Mölndal till Kungsbacka, och såg de vackra färgerna på Sandsjöbacka naturreservat. Ljungen är så vacker...
ha en skön helg
kram elsamarianne

ewa-christine sa...

Ja du detta är märkligt!