På Gång.......

tisdag 12 oktober 2010

Textil nyckel 6

Sådana dagar minns vi länge!!

Textil nyckel 6 föråldrande, nyskapande, återbruk

Allt som idag existerar håller redan på att åldras. Innovationer och förbättringar är nödvändiga för att överleva. Det innebär att allts om vi idag säger är modernt är i samma stund omodernt. Kanske en paradox, men ganska så sant!

Dåtiden, nutiden och framtiden är tre begrepp som har olika innebörd. Dåtidens textilier kan inte upprepas pga många tekniker har försvunnit. Då uppfinner vi i nutiden ett sätt att bevara det som går att bevara, men framtiden har vi inte en susning om. Man kanske kastar allt som vi har försökt bevara och betraktar det som skräp, eller så upphöjs det till något fantastiskt som vi inte har en aning om. Lite kittlande tankar.

Dåtidens olika vakra saker som skapades höjs idag upp och säljs för astronomiska summor. Undrar just vad som kommer att hända alla oss som skapar med textilier olika saker? Kanske är det en skatt vi lämnar efter oss, om våra barn och barnbarn förstår all den kunskap som ligger bakom varje stygn, varje arbete och varje skapelse. Det tar timmar och åter timmar att skapa en liten ruta som denna. Jag gjorde en timkalkyl på allt arbete. 45 timmar tog det innan det var klart med mellanlägg, baksida och kant tillsammans med broderiet. Timpriset går idag inte att ta ut!!!!!!!!!!!

När det gäller nyskapande och återbruk så är det många funderingar som vi kan ha tillsammans med dessa 2 begrepp. Inom det textila finns helt klart 2 grupper, de som endast arbetar med nya tyger och det som återbrukar. Jag tillhör återbrukarna!

Frågan är värdesätts skapande textil eller är det föråldrat?

4 kommentarer:

EM sa...

Våra textilier kommer kanske att hittas i framtiden och man kommer att förundras. Jag tror tyvärr att vi är en utdöende art, vi som handarbetar i olika former.
Jag är också en återbrukare. Ibland köper jag nytt, men det är om det inte finna att återanvända.
Återvinning och miljö ligger mig varmt om hjärtat.
kram elsamarianne

Ingrid sa...

jag hoppas och tror att det blir eftertraktat i framtiden,om man tänker på miljön finns inget annat än återbruk,tycker mig märka en trend åt de hållet hos unga idag

ewa-christine sa...

Intresant eleamarianne och ingrid era kommentarer ger lite eftertanke!

Lillemor sa...

Trevligt att ta vara på det gamla tycker jag. Jag återbrukar också fast på mitt sätt... Kläder som jag gillar får hänga med länge - kanske med några års paus - sen kan de duga igen med ett nytt skärp eller med någon annan åtgärd...
Söt quilt!