På Gång.......

söndag 21 november 2010

En gamal papperspress..........

Hur blir man en "kriativerare"? Jag tror personligen att man måste öva, precis som med allt annat. Kanske en kvart om dagen....!

Kreativitet hör ihop med "gott humör" och ju mner man övar och prövar ju mer upptäcker man att kreativieten ökar. Det handlar om att ta fram fantasin.

Jag fick ett tips för många år sedan att hitta kreativa personer som jag upplevde kreativa. Sedan "följa dem" i spåren och "se efter" vad och hur dom bär sig åt. Detta var upptakten till mitt kreativa sökande efter kreativ utveckling.

Frågor som vad sysslar han eller hon med, hur beteer sig han eller hon, vad sysslar personen med är bra frågor som du kan ställa inför dig själv. Kreativiet "smittar" och mottagligheten för denna kreativitet gör skillnaden om du vill bli kreativare eller inte. Alltså hur du tänker igen.

Detta med tänket är faktiskt avgörande. Tankar känslor och handlingar är något som hör ihop och ganska snart så avslöjas om du tillhör de kreativa eller inte, men du själv skall inte förleda dig och stanna upp och slå dig för bröstet. Det kan hända att det bara är du som tycker att du är kreativ. Kanske du också har hört att du är kreativ av någon helt "okreativ" person, och stannar vid det.

Alltså kreativitet behöver underhåll och övning hela livet, annars stannar kreativiteten upp!

Jag vill vara en "kreativerare" och övar varje dag!

1 kommentar:

EM sa...

En av mina lärare (textiltryck) sa att man måste öva sig i kreativitet. Ta sig tid att tänka aktivt på sin kreativitet. Och det är inte så viktigt att det "kommer ut i fingrarna" just precis då...
Det känns bra att tänka så. Att det sitter i huvudet och ibland kommer ut i ett projekt...
ha en bra söndag
kram elsamarianne