På Gång.......

måndag 8 november 2010

Mina inspirationskällor........

Ibland funderar jag över hur inspirationen kommer till oss eller mig. Jag har förstått mer och mer att min inspiration hämtar jag från gamla ting som finns i min närhet eller som kommer till mig.

Degens bild är en gammal korg från 1800-talet och i den finns gamla spetsar, ett par lösa sidenmanschetter som man hade förr. Det är pärlomorknappar i en lång rad, små, små sådana och handgjorda knapphål sydda utmed ena kanten. Dom är bedårande............

Böckerna är linnepressat omslag och det är så vackert tycker jag, sedan att de har blivit utarrangerade pga innehållet gör inte så mycket, de kan vara som dekoration idag istället.

Husmodern gav ut en massa böcker som jag har i min ägo, de som jag gillar mest är de som handlar om hur man gör med vissa saker, eller hur man skall uppföra sig, inte så mycket romanerna. Även om många av de gamla "ettikettsreglerna" inte finns idag är det kul att läsa om hur det var en gång.

Tiderna förändras, och vi också...........så många traditioner som har fallit bort i familjen och som väl är så har nya tillkommit. Jag tror att det är viktigt att släppa traditionerna för traditionernas skull och hellre inse värdet av det vi gör!


1 kommentar:

EM sa...

Ibland kan jag sakna gamla traditioner. Det är upp till oss att föra dom vidare.
Annars kan man bara läsa om dom i gamla böcker...eller på foton...
kram elsamarianne