På Gång.......

torsdag 4 november 2010

Inspirationskällor...............att skissa av!

I inlärning som barn så följer man inga regler utan man härmar. En råtta som skall lära sig har heller inga regler utan övar precis som barnet. Inlärning sker i hög grad på våra erfarenheter.
Men vanan är också något som spelar in. Associativ inlärning är ordlös.............för mig betyder det en hel del. Vi assosierar olika på bilder som vi ser.

På bilden finns det massor av saker som jag assosierar till, bland annat glasögonen som var mammas. Böckerna med linnepärmar, klockan, det virkade, de olika färgerna, vem som ägt de olika prylarna, men också hela kompositionen som väcker både känslor och minnen.

Fördelar med associativt tänkande är att det sker en dialog med mina erfarenheter, genom inlärning baserad på försök och misslyckanden.

I går skissade jag hela dagen. Att skissa av en känsla, material, mönster, en komposition och sedan överföra den till "verkligheten" var arbetsuppgifter som jag arbetade med igår.

Vilken dag!

1 kommentar:

EM sa...

Det som vi andra ser som ett stilleben, ser du delar av ditt liv. Visst är det spännande hur olika vi relaterar till saker och händelser.
ha en skön helg
kram elsamarianne