På Gång.......

måndag 6 december 2010

Jag var där.............

En del foton fastnar på näthinnan och man minns dem extra väl. För mig är det stämningsfoton och det är som om kroppen minns av sig själv när jag ser på dem igen.

Vi minns alltså ganska mycket med kroppen och knoppen både sådant som är trevligt och även det som är omvänt. Det är "cellerna" som minns och vi har ett starkt "cellminne". Varför detta idag. Jo jag tänker på min vänster hand som slumrat sedan jag var 7 år och började skolan. Jag har inte använt den att skriva med inte heller rita med vänster hand på alla dessa år. Det är många år det! Jag har använt vänsterhanden, men att bli "omlärd" tog ett antal år och även att använda vänsterhanden igen har tagit framför allt energi för att våga.

Idag skriver jag med högerhand fortfarande, men tecknar med vänster hand, målar med vänster hand. Alla bilder jag visar är tecknade med min "nyfunna vän vänster handen" och jag tycker i allafall att det är fantastiskt gjort av mig att släppa på så mycket och börja om från början i princip.

Jag upptäcker att det finns en hel del dolt i min vänsterhand och när jag målar kommer det fram fritt och spontant. Det är då jag undrar om "cellminnet finns i min vänstra hand" för det händer så många roliga saker. Dubbelhäntheten så utpräglad som jag har den är bara till glädje.

Så nu blir min fråga, varför är inte alla dubbelhänta?

Inga kommentarer: