På Gång.......

måndag 27 december 2010

Mellandagar...............betraktelsedagar........

I mellandagarna skall jag arbeta med att finna min rytm inför 2011. Att hitta sin rytm är att känna efter "vad vill jag". Göra sina egna betraktelser inåt och agera mot dem. Någon vis man eller kvinna har sagt kan man inte finna sin rytm kan man inte finna sig själv, och jag håller faktiskt med! Vi behöver påminna oss om detta lite då och då.

Alla de maskiner som vi har skaffat till oss i våra hem, på våra arbeten (datorer, telefonsvarare, e-post, internet, bärbara telefoner, automatisk återuppringning, kaffemaskiner hemma, osv, osv) dessa maskiners uppgift är att vi skall öka hastigheten, de driver upp tempot, ökar trycket, öka effektiviteten, minska tidsutrymmet, men också pressen, stressen!

Förr hade man skördefester när arbetet var avslutat, eller sina sk gillen, fester i dagarna 5! Varför??

Jag är övertygad om att det var för att varva ner, hämta andan, kraften och livslusten. Vad gör vi? Jag behöver nog inte skriva ner detta utan istället säga "tid för betraktelser" eller "egen tid att tänka efter" eller medvetna handlingar till eftertanke. Det är då vi hämtar vår stillhet och vår kraft att verka i vardagen.

Så låt oss införa en "skördefest" i en annan benämning - ttf (tid till förfogande) markera det i din kalender som just "ttf" du vet vad det betyder men avsätt tid oavsett du är hemma eller på arbetet så ge dig tid att tänka efter. Jag gör min 100 lista nu inför det nya året, jag har gjort min visionsplan inför det nya året som en påminnelse under hela 2011. Du kan hitta min visionsplan här i bloggen, men du får kanske leta lite (det är helt ok, du kanske hittar något annat på vägen att läsa eller vila ögat på).

Så varför inte markera i din kalender 3 månader frammåt "ttf" så du har stämt träff med dig själv. När du väl gjort detta en gång, är det lätt att ta till sig detta och göra en gång till. Det blir helt enkelt viktigt för dig, din egen "skördefest". Själv brukar jag göra det trivsamt för mig, ta fram min 100-lista, tända ett ljus så länge det är den mörka årstiden, gärna ett glas vin eller vatten i vackert glas och inhämta tystnaden och stillheten och mina tankar. Det är en inre dialog som är ordlös och du tömmer dig på omgivningen och koncentrerar dig på positiva saker som stärker din vilja. Foccuseringen och koncentrationen kan förstärkas med lugn musik eller tystnad.

Så använd dessa våra mellandagar till att stilla dig en liten stund och tänk efter vad du vill inför nästa år, på så sätt slipper du att göra nyårsönskninar och löften som inte har validitet utan du har givit dig själv "ttf och en jag-vill-lista!

Trevliga mellandagar............



2 kommentarer:

solange sa...

Beautiful picture.
It is a very good idea, it will be my resolution of 2011 I'll try to do as you.
Have a good day.

ewa-christine sa...

Tank you and the same to you.....