På Gång.......

onsdag 29 december 2010

Min personliga skissbok..........




Terminen har nått sitt slut, om man går i skola alltså. Examensarbete skall lämnas in.
En av mina uppgifter var att göra en personlig skissbok. Detta har jag gjort. Nu blev det fler skissböcker för motivationen och inspirationen var hög. Nu i januari 2011 så skall jag åka till Linköping och redovisa hela arbetet som jag jobbat med under hösten och vintern.

Igår skrev jag om "nuet" och idag blir det en fortstättning på detta. I detta ögonblick......just nu i detta nuet så kom jag att tänka på att agera istället för att reagera. Tänk på dessa två ord:

Agera
Reagera

Många människor Reagerar och Agerar inte utan låter reaktionen upprepas och åter upprepas. Om vi vänder på dessa två ord till Agera istället för att Reagera så händer något.

Om vi sätter Agerandet i centrum så händer mycket mer. Du bryter gamla vanor, du gör saker som får dig i en ny inriktning för dig i din vardag.

Jag har hört någonstans att lyckliga människor tycks leva mindre hektiskt, det har bättre tid med sina liv. De lever i nuet, i detta ögonblick och det bästa med detta är att vi kan alla göra detta. Det handlar om medvetenhet, och att bli mer insiktsfull.

Några nyårslöften lämnar inte jag, utan istället så bestämmer jag mig för vad januari månad skall innehålla. Hos mig är det foccus på Agera och nuläge i detta ögonblick.........

Vad har du för foccus?

5 kommentarer:

Unknown sa...

Du klokordar så givande.
Jag tar med mej av orden, och filosoferar vidare var gång jag hälsar på här ~~~

I mitt kommande år, så hoppas jag på att virka mer.
Och det handlar naturligtvis inte enbart om att nysta garnhärvor, och virka...utan väldigt mycket mer, som sådana stunder ger av inre ro.

Eva

ewa-christine sa...

Det glädjer mig.....

Lillemor sa...

Din skissbok ser välfylld ut!
Jag längtar just nu efter att få sätta igång med nyinskaffade emaljfärger och ny silverlera som jag fick i julklapp av maken! Dock har en enveten förkylning och vidhängande hängighet (mkt häng!) satt käppar i hjulet hittills. Känner mig äntligen bättre idag.
Ha det gott i Nyår!

ewa-christine sa...

Det är en av 5 stycken. Ja du detta var en omfattande termin.......men kul.

EM sa...

Vi är lite inne på samma spår... jag skriver idag om att mitt nyårslöfte, jag som aldrig ger några, handlar om min personliga utveckling och vad jag vill med mitt liv under våren.
Men också flöden i kreativitet och inspiration, och ork...
Agera mera, kanske man kan säga...
kram elsamarianne