På Gång.......

tisdag 4 januari 2011

Andra sidan av min studio....

Att saker och ting skall ta sådan tid har jag ofta tänkt (tidigare). Jag ville att allt skulle vara klart direkt. Och det som slagit mig var ju också att vi faktiskt styr själva. Vissa saker mognar långsammare och andra direkt. Jag har försökt lära mig att vara "i detta ögonblick nu" och detta gör att stress bland annat försvinner. Jag har hållit på i flera år att plocka fram, sortera, möblera om, arbeta i min atelje. I andras ögon blir jag väl aldrig klar och det säger man också till mig, jag ler och säger jodå! Men jag vet, bara jag vet vad mitt mål är. Jag har hunnit så långt som jag ville fram till i år!

Jag brukar tänka på ett begrepp, jo det är ett begrepp "upphittad tid". Om jag fann denna "upphittade tiden" så skulle jag kunna sälja den och bli förmögen. Men jag har funnit den!!

När jag hittar tid så är det mest varje dag. Jag gör inte lika mycket som jag tänkt, utan gör det bättre och mer i nuet. Tidigare hade jag listor som jag skulle göra och insåg att jag var i tidsnöd. Idag har jag inte dessa listor (bara när jag skall handla).

I söndags fick jag upphittad tid, i går likaså. Denna tid ägnade jag mig åt att mysa. Det var bra. Jag minskade på alla eventuella saker jag skulle göra eller tänkt göra och bara var. Jag laddade batterierna. Att ladda batterierna är viktigt för att man skall orka ha roligt.

Att ta vara på ögonblicket, våra ögonblicksbilder är en del av detta. Så att fota, leta motiv som stillar ögat och sinnet, som gör att man mår bra är en del av den upphittade tiden. Att sticka och bara låta stickorna gå är en annan. Att brodera, sy, skapa allt detta tillhör våra ögonblick i nuet och som ger oss upphittad tid om vi tar oss tid. Likaväl som återbud, tom att bli förkyld är upphittad tid (även om det inte är så bekvämt). Jag får en chans att umgås med mig själv, tänka och betrakta. Då är det bra att ha "bränsle" och två hjärnhalvor. De kan samarbeta och samverka, tro mig!!

Men att hitta en ask eller påse full med "upphittad tid", är omöjligt. Alltså måste jag skapa den själv, men bara om jag vill alltså!


3 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

Jag gör inga listor heller, det bara stressar mig - räcker gott med matlistan ;-) Däremot kan jag också ha "mentala listor" / önskningar, mål, ideer på sådant jag ska göra. Men att leva i nuet, ta vara på saker som "dyker" upp är viktigt. Och jag har märkt, att ju mindre jag har uppbokat, förutbesämt desto mera brukar faktiskt "dyka" upp, när man är förberedd på det !
Så vackra bilder du har från din atelje !

Ingrid sa...

Det är viktigt att bara mysa när man får tillfälle:-)
Vilken miljö du har att mysa i!

ewa-christine sa...

Ja det är helt rätt. Och båda två har varit här och det var trevligt!