På Gång.......

måndag 17 januari 2011

Att ställa frågor...............

Det räcker inte med att bestämma sig för vad man vill, vi skall också ställa oss frågor. Att ställa frågor till sig själv är en upplevelse i sig. Om du vill leva ett mer kreativt liv, mer glädjefyllt, mer tillfredställande (det behöver inte vara så att det inte är det idag, utan du vill ha mer av detta), vilka förändringar behöver du göra? Hur skulle ditt liv se ut? Var skulle du börja? Varför vill du leva mer kreativt? Varför vill du ha mer glädje? Vad i består din kreativitet, din glädje? Vem eller vilka vill du ha med dig? Hur kan du öka på din kreativitet? Vad kan du idag och vad behöver du lära dig? Hur lång tid är du villig att satsa? Varför vill du satsa? Vad saknar du idag?

Så många frågor, du har säkert ett helt batteri till. Jag brukar använda mig av denna lilla teknik om det är något som jag funderar över, dvs sätter ihop en massa frågor och svarar på dem en och en. Fungerar hur bra som helst. Jag har ju svaren inom mig, men behöver kanske vara lite mer omsorgsfull för att "lyssna in" svaren.

Dagens quilt, ja den är orange. Varför har jag inte arbetat tidigiare i orange? Vad säger denna färgen mig? Hur påverkas jag av den? Vad upplever jag när jag ser den? Hur känner jag mig när jag arbetar med den? Påverkas jag av att blanda orange med andra färger? Kan den oranga färgen bidra till min utveckling? Har jag material i orange? Vill jag arbeta i orange?

Ja frågorna kan bli många och svaren långa...........och det är värt besväret!

Vad jag kom fram till? Jo en hel del intressant, men det blir en annan dag!

Inga kommentarer: