På Gång.......

onsdag 19 januari 2011

Inre rikedom.....

Vi är förmögna, vi äger all vår inre rikedom i form av goda tankar, goda idéer, och det vi vill göra och gör. Det handlar om att skapa denna goda inre miljö!

Eftersom vi äger denna inre visdom som ingen kan ta ifrån oss, se vet vi en hel del om oss själva, allt det som gör oss glada och tillfreds, men också tvärt om. De flesta av oss har svårt att inse sin rikedom, eller så har ingen berättat HUR man gör för att skapa denna källa så att den blir levande och värdefull.

Vi vet oftas ganska väl allt vi skall göra i våra arbeten, där har vi fått både handledning och handräckning, men privat och i våra liv så är det endast livet självt som ger oss vishet och visshet.

Det gäller att hitta tekniker så att man kan öka på ditt inre kapital, att hitta källor som ger tillväxt och som ger glädje. Dessa källor får vi oftast leta efter och lära oss söka på nytt sätt. Förr var det ganska natruliga värdegrunder som skapades, men i dagens samhälle är det inte fullt så enkelt.

Några ord på vägen, tacksamhet, glädje, enkelhet, harmoni, är bra utgångspunkter för att skapa den tillväxt i våra inre liv som ger "utdelning". Fundera över vilken tacksamhet du har, vilken glädje du omger dig med, hur du hittar dina enkla lösningar, hur du skapat harmoni för dig själv. För du har svaren.

Nu är jag på väg till Linköping och jag känner en så stor tacksamhet att just jag får lov att vara med i detta, den glädjen är obeskrivlig. Det är enkelt att hitta det jag vill och utifrån detta skapa harmoni i vardagen. Bilden idag är min redovisning precis innan jag packade ner den, färdigarbetad. Nu återstår bara att ta ut uppsatsen och "paketera" denna så att jag blir glad.

Denna termin i textil formgivning har gått svindlande fort!

2 kommentarer:

gunnelsvensson sa...

Ja att vara tacksam och förnöjd är stort. Att kunna veta vad man själv värdesätter i livet. Lycka till med redovisningen!

ewa-christine sa...

Tack Gunnel.....