På Gång.......

torsdag 6 januari 2011

Med vänster hand..............



Förra året började jag använda min vänster hand i mina skisser. Jag hade då inte använt den sedan jag var 7 år innan jag började småskolan. Man band min hand i stolen med en läderrem, ja du läste rätt. Så gjorde man då!!

Idag har jag kommit så långt att jag använder båda mina händer, den högra att skriva med och den vänstra att måla och rita med. Det har varit en rolig och omtumlande resa. Men om du vill kan du också läsa mellan raderna en ganska sorglig resa, att ingen sa till mig att "du kan" använda båda händerna bara du gör som fröken säger i skolan. Eller varför inte "du kan öva upp båda dina händer samtidigt", för det kan vi och det kan alla som är vänsterhänta eller för den delen också högerhänta och tvingas använda "fel hand". Nu ser jag det som en tillgång.

Jag är riktigt imponerad av mig själv när jag har tecknat eller skissat mina arbetsuppgifter med vänster hand (som sovit i så många år) och dessutom är det ingen som frågar mig vilken hand jag använder.

Vi kan alltså alla skapa våra egna "ritualer" som hjälper oss att komma in i nuet och det ögonblick som är och växla både rytm och uppgifter om vi blir medvetna. Jag har ordnat så att jag har ett speciellt ritbord där allt finns och där jag kan arbeta fritt med min vänstra hand och jag har så roligt!

En sak är dock viktigt, vi kan inte "köpa fritid" för senare bruk. Vi måste agera och förbereda oss här och nu. Det hjälper inte att arbeta och tänka när eller sen, eller till semestern. Skall du göra något nu för senare tid, börja idag. Ingen har sparat tid till dig.

4 kommentarer:

EM sa...

Du har så rätt.
Man vet det som varit, man vet precis nu, men inte om en minut, eller resten av framtiden...
kram elsamarianne
(som hade en vänsterhänt kusin som vägrade byta, vilket väsen det blev)

ewa-christine sa...

Ja det kan jag förstå, starkt av henne.....jag var inte lika stark!! Men idag är jag glad över min dubbelhänthet!

annicka sa...

"man kan inte köpa fri tid för senare bruk" - en oerhört viktig kunskap. jag tänker vidare att man inte heller kan spara på den fria tiden för att ta ut den senare.
Men det som låter så lätt kan vara mycket svårare att praktisera i verkliga livet...

ewa-christine sa...

Annika så härligt att du kommenterade javisst så är det ju.........