På Gång.......

måndag 3 januari 2011

Något som slår mig........

Att sticka då och då är en skön avkoppling och skön känsla. Det går fort, och jag kan använda det jag gör. Just nu har jag tittat lite bland mina garner (jag har ganska många restpartier, min mamma hade ju en affär med full sortering av bland annat garner).

Under stickandet så kommer även här tankar upp. Det som slog mig var att när jag talat med människor är hur mycket vi faktiskt "kan styra själva i våra liv" bara man vill. Viljan är den som är drivkraften. Exakt samma sak som viljan att sticka ett par sockar, eller sy något eller gympa. Om inte viljan finns, ja då är det inte tillräckligt att starta upp den process eller den förändring som vi vill nå.

Viljan kan finnas i tanken men från tanke till handling är vägen ibland både lång och krokig.

Vad var det vi sa i ett tidigare inlägg? Jo JAG VILL.........och härifrån till aktiv handling kan det ibland ta år. Det gäller att vara både ihärdig och uthållig om det är något jag verkligen vill. Inte lägga av på halva vägen.

Hur långt jag hunnit med min "jag vill 100 lista"? Just nu har jag nog uppnått hälften av listan, och jag håller på att fortsätta formulera mina "jag vill" detta arbete är ett viktigt arbete om jag skall ha glädje av listan när den är klar. Att göra en lista med 100 saker eller ting som jag vill uppnå är ett sätt för "hjärnkontoret" att få meningsfullt bränsle, sådant som skapar energi och glädje för mig personligen.

En sådan handskriven lista (gärna i en bok där jag kan vända blad A5, och inte kolla utan bara skriva) gör att jag börjar tänka på sådant som är viktigt för mig personligen.

Varför inte göra en du oxå??

4 kommentarer:

EM sa...

Listor är bra. Vi brukar göra en lista över "måsten", när det känns som om allt blir övermäktigt här på gården. Då kan man sätta priorietsordning och det är underbart när man kan stryka nåt...
Just nu känns det som om jag tar en dag i taget, och jag tror att jag hämtar kraft på det viset. Även om jag vill planera framåt. Men just nu fungerar det inte, för många osäkra saker, så man får göra sin tidsram efter det och se det lilla.
kram elsamarianne

ewa-christine sa...

Ja ibland så får vi ta andra vägar.........

Lillemor sa...

Kul är det att sticka. Glada färger i ditt verk!

ewa-christine sa...

Ja inte sant, de skall bli "klappar" till nästa år. Lika bra att sätta igång redan!