På Gång.......

fredag 29 april 2011

Från tygskräp till papper.......

Arbetet med att förstå är en annan sysselsättning som är viktig. Även om vi aldrig kan förstå allt och alla, så kanske det bästa tänkandet är att förstå oss själva. Man kan börja där.

Jag förstår varför jag aldrig har slängt mina tygrester, utan sparat dem när jag sytt olika konstföremål eller täcke, eller vad det nu är. Om jag slängt allt "skräpet" så hade jag inte haft dessa pappersark som betyder en hel del för mig persoligen. Det är mormors skräp, min mammas skräp och mitt skräp som lever vidare.

Om man tänker på att förstå vad som ligger bakom dessa ark så är det mycket. Både i historisk tid och i upplevelsetid från tre generationer.

Idag så köps det bara nytt när något skall ersättas, inte alla men många.......tänk vad som går förlorat!

Det kommer en dag då barnbarn eller barnbarnsbarn kommer att förstå och uppskatta. Det är bland annat av detta som jag skriver ner mina tankar, erfarenheter, kunskaper och skapande. Det behöver ju inte vara mina egna barnbarn som läser, det kan vara någon annans också och det är helt OK.

Jag har blivit kallad olydig, och jag hoppas att denna olydnad kan bytas mot det negativa och bli något positivt. Att inte göra som alla andra, att våga gå sina egna vägar, att skapa sina egna mönster och sätt att fungera på. Bara man inte skadar någon annan. Olydnad för den som säger det utövar en viss form av "makt och maktmissbruk"............i civil olydnad så är det en styrka för den som gör det.......visst är det underligt!

Så låt oss vara lite civilt olydiga idag och se om det kan vara till någon nytta!

Inga kommentarer: