På Gång.......

onsdag 27 april 2011

Mormor gör "mormorsrutor".....

Att virka mormorsrutor är de "fria tankarnas möjligheter". När man virkar så flyger tankarna runt lite som dom vill. Ibland till dåtid, och ibland till nutid och tom in i framtiden.

Det är härligt att se att de som har legat i många år, dvs bomullsgarner i färgerna vitt, creme och cittbeige nu kan bli färdigt. Det räcker nog till ett helt mormorstäcke. Jag hade garner från min mammas affär, jag har fått garner och nu sist köpte jag några nystan för att det skulle räcke. Undar just hur många rutor jag behöver för en enkelsäng.

Jag är förstjust i lapptäcken både i tyg och bomullsgarn. Lapp vid lapp, tanke vid tanke.......och så är det detta med att ta tillvara och inte göra mig av med. Det är kul om det kan bli något som kan komma till användning.............det finns 7 barnbarn så någon kanske blir förtjust.

Att lappa ihop vardagen för dagens yrkesverksamma kan vara väl så arbetsamt var en av tankarna som jag hade vid den senaste rutan jag gjorde igår kväll.

Påskliljorna har slagit ut i hela trädgården och det lyser verkligen upp tillsammans med den ståtligaste Mangnolian i vår vik (ja den står här hos oss)......

4 kommentarer:

Gudrun sa...

Så vackra rutor du visar.Är själv snart klar med en i lila/vitt och nu gav du mig en idé.Har också massa vitt virkgarn från föräldrarnas affär:-))
Nyfiken på din ståtliga magnolia,bild kanske??:-))
Kram Gudrun

ewa-christine sa...

Jaha då har vi något gemensamt även här........ler!!
Bild kommer nog i vinter tror jag......ler!

Gudrun sa...

Ja,på äldre dar har man tid till en hel del:-)) Nu tar man igen allt man inte hann då man jobbade.
Mina föräldrar hade ekiperingsaffär,som det hette.Även allt till handarbete.Jag kan se allt framför mig ännu,härliga minnen.
Ha en fin skapar-dag.

ewa-christine sa...

Förstår att vi är samma "andas" barn........visst är det härligt!!