På Gång.......

onsdag 25 maj 2011

Delar av "Mitt Vita Rike"..............

Mitt arbete med min atelje och studio börjar "visa resultat". Nästa del är verkstaden, men den tar jag en regnig dag och sommaren skall bli fin har jag hört.

Det är ett omfattande arbete att göra klart för visning (idagsläget så har ingen tillträde förutom mig) och jag räknar med några timmars arbete till. Men sedan så är det klart......!

Jag har gått och tänkt på "de som arbetar" hur man värderar olika typer av arbete. När man ägnar sin tid åt textilt skapande så säger "de som arbetar" jasså har du ett nytt projekt eller så säger dom vad handarbetar du nu förnågot? Båda dessa frågor är en slags "värdering" från frågeställaren. Det finnner jag är intressant. Jag i min tur (som haft både ett akademiskt arbete och annat arbete) kommer aldrig på frågan att säga annat än "vad arbetar du med idag".....för idag ser jag det skapande arbetet faktiskt är det arbetet som leder mig personligen fram i tanke, handling, skapande och det arbetet jag hade tidigare var en förberedande del i det jag gör idag. Mitt skapande arbete har jag haft sedan jag var 18 år mer eller mindre genom åren.

Så min slutsats har blivit att mitt "pryo arbete" eller "avlönande" arbete var det jag hade fram till dess jag fyllde 50 ungefär. Mitt arbete idag hade inte haft samma tyngd och innehåll om jag inte kunnat ta tillvara mitt "pryoarbete", fast tidigare trodde jag att det var det som var det viktiga. Kanske beror det på åldern, men värderingar kan man "läsa av" likaså om någon är intresserad, uppriktigt intresserad. Man kan vara genuint intresserad och vilja veta för att förstå eller lära sig om något eller någon annan människa. Och vi skall veta att det tysta språket som vår kropp avslöjar är lättläst för den som kan det!
Det mest intressanta är faktiskt att jag idag "ser" vilka människor som tänker "handarbete" och vilka som tänker "konst", dom är ganska lätta att "läsa av" men ofta förstår dom inte själva att dom är "ganska fattiga" för dom är arbetsnarkomaner mer eller mindre.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo om du går in för ditt arbete så mycket att du inte har något "inre liv" och ägnar dig åt något skapande i någon form, så är du fattig. Det räcker inte med att springa, segla, cyckla du måste uppskatta andra saker för att få en hel tanke. Dessutom så ger det dig nya infallsvinklar så musik, teater, arbeta med lera, brodera, sticka, sy, väva allt detta är bra för den skapande hjärnan som behöver så mycket bränsle att den kan "rinna över" och ge vänstra hjärnan (halvan) lite av sitt överflöd. Men tyvärr är det ofta tvärt om.

Meditation i olika former är naturligtvis bra, men det räcker inte eftersom jag utövar även detta så inser jag att detta är för lite stimulans och avkoppling för att utföra ett riktigt bra arbete. Visst är det bra att musklerna får spänst och slappna av, hjärnan får meditation, men tänk på detta, det räcker inte.................vi lever i en värld med jäkt, stress och press och bara det säger att vi skall lära oss ett nytt och mer anpassat levnadsmönster för att klara av det som vi önskar.

Om jag har rätt?

Tja, det finns forskning om och kring detta, och jag har inte hittat på det heller. Så fundera nu på om du är "en arbetare" eller "en skapande arbetare" jag tror att de som är skapande arbetare har mer att ge till andra och de som är en arbetare ser bara sig själva!

Ha en go tisdag!




2 kommentarer:

Jane S sa...

Roligt, eller kanske än mer intressant, att läsa dina tankar om det här. Själv har jag många gånger tänkt på hur mina arbeten blir bedömda utav andra när jag hör kommentarerna. Det väcker många tankar!
Sedan går jag tillbaks och funderar på vad jag har sagt om andras konst och hur det har mottagits.

ewa-christine sa...

Ja är det inte "helt otroligt".........!!