På Gång.......

lördag 25 juni 2011

Ambidexter...............

En härlig och roligt och glädjefull Midsommar 2011 har vi upplevt. Tack kära vänner för all värme, glädje, alla skratt, och trevligt umgänge som vi åtnjutit denna Midsommar.
Jag tänker på alla "lekar" som vi gjorde och att vi kom tre stycken på första plats i hela "turneringen" undrar om det var någon luring med?! Helt otroligt.

Vad vore livet utan "vänner" ni vet sådana som är "hjärtinnerligt" underbara. Jag har skrivit tidigare om vänskap och det som slår mig är så otroligt många härliga vänner vi har maken och jag.

Så lär man sig nya ord och ett av dem är "ambidexter" dvs tvåhänthet. Jag har varit det i hela mitt liv, men aldrig slagit upp ordet eller tänkt på att det kan ha ett ord denna min tvåhänthet.

Ambidextri eller ambidexteritet, tvåhänthet,dubbelhänt (från latinets ambi som betyder båda och dexter som betyder höger), innebär att en person har förmågan att använda båda händerna eller fötterna utan problem. En sådan person kan skriva med både vänsterhanden och högerhanden.

Ambidextri är en förmåga man kan födas med men det är sällsynt, man kan träna upp förmågan men det tar tid. Det finns ambidextra människor idag som tränar ytterligare för att kunna göra två olika sysslor med händerna till exempel skriva med vänsterhanden och rita med högern, eller tvärtom.

En person som varken är vänsterhänt eller högerhänt utan kan använda båda händerna lika bra betecknas ambidexter.

Jag skall lära mig mer om mig själv och min tvåhänthet, och kanske jag får en del spännande förklaringar i detta mitt sökande. Jag kan skriva med höger hand och teckna med vänster hand samtidigt, men jag kan också spika med höger hand och när jag kommer till ett hörne så byter jag hand på hammaren. Idag förstår jag att alla människor inte kan detta som jag finner helt naturligt. Visst är det underligt.


Så än en gång tack för en härlig Midsommar, och hoppas alla ni andra "där ute" har haft det härligt med sill, gräslök, färska potatis, jordgummar, snaps, öl och härlig samvaro med just era vänner!!


Inga kommentarer: