På Gång.......

tisdag 7 juni 2011

Handskrivna dagböcker från 1880-talet.........

Dagens bild är två handskrivna dagböcker från 1880-talet. De skrevs mer eller mindre varje dag i sirlig stil. Nästan som dagens "bloggande". Men från olika utgångspunkter.

Detta påminner mig om "ensamhet" att skriva betraktelser eller dagbok är att vara "med sig själv i sig själv" och denna valda "ensamhet" ger en viss tanke för eftertänksamhet. Vi behöver alla både reflektera och vara ensamma i oss själva för att växa inåt.

Samtidigt som denna självvalda ensamhet också ger oss tillväxt så ger det oss en möjlighet att betrakta i allt brus som finns runt omkring oss. Det var mycket mer förr än idag, då man satt med sitt bläckhorn och doppade sin penna i bläcket. Idag skriver vi i datorn och det blir synbart direkt för alla som kan koppla upp sig. Förr var det inte så.

Dagens bild är två dagböcker som är skrivna med bläck. Datum är skrivet med rött bläck och texten med svart. Sirliga, vackra bokstäver som bildar ett mönster på varje sida. Jag fantiserar och tror att det är en kvinna som suttit för mer än 100 år sedan och skrivit i sin kamare om den dagens betraktelser. Det är spännande att läsa dagböckernas innehåll och fantisera om skrivaren som gjort sig sådan möda. Jag har ett halvdussin i min ägo så jag hinner nog lära känna henne (eller honom) med tiden.


4 kommentarer:

Gudrun sa...

Måste vara intressant att lära känna personen bakom texten lite grand.
Idag är det nog inte många som tar sig tid att skriva något längre i dagbok.Minns själv att jag i min ungdom älskade att skriva med bläck i olika färger. Så gammal är jag:-))

ewa-christine sa...

Ja du man ligger inte långt efter...........och jag håller med dig.

gunnelsvensson sa...

Vilken fantastisk skatt du har!
Ser att du har ny bakgrund på bloggen, snyggt!

ewa-christine sa...

Ja Gunnel detta är roligt att läsa må du tro.
Tack bakgrunden passade tycker jag och det är kul.