På Gång.......

fredag 8 juli 2011

Att fotografera..........

I går skrev jag om att sätta förstoringsglas eller lupp på något. Idag handlar det om "maccrofoto" dvs att ta närbilder med kameran. Det är ungefär samma sak skillnaden är att bilden kan jag spara med foto och ta fram då och då för att minnas, betraktandet då sparar jag det i "hårddisken hjärnan"......

Och vad vill jag med bilden idag? Jo mina bilder vill jag skall tala till dem som ser min konst och att visa var jag hämtar min inspiration från färgmässigt. Men också åldersmässigt. Jag tror att min förkärlek ligger både på 1700-talet och 1800-talet med tonvikt på det senaste.

Jag tänker på alla gamla foton som jag har sparat, bilder och tidningar de talar samma språk. När man som jag arbetar med att utveckla sitt seende i det jag skapar så kommer frågor också!
Vad är det som gör att jag fastnar för vissa detaljer, färger, och varför gör jag inte som "fröken säger", jo jag har passerat ungdomen och är i andra ungdomen och då får jag lov att göra allt det JAG VILL, och lyfta fram det jag vill och känner för. Tidigare i min första ungdom så var det mer ett sökande efter vad, hur, varför. Idag är det mer ett igenkännande vad, hur och varför.

Visst är det intressant att erfarenhet, medvetenhet, insiktsfullhet följs åt.

Jag erkänner att jag ibland hemfaller åt ungdomens testande, men ganska snart så hämtar jag upp mina erfarenheter och försöker kombinera ungdomligt tänkande med det jag besitter idag. Inte lätt alla gånger, men nyttigt.

Så till dagens foto, de är för mig ett sorts intutition eller "ledarskap från magtrakten" dvs när jag ser mina skatter på bild, så känner jag också vad som jag vill arbeta med, vad jag vill förverkliga och vad som är viktigt för mig. Jag följer gärna mitt "ledarskap från magtrakten" och det blir då ett slags hjärta-hjärna-funktion (hittat hos den amerikanska kvantfysikern Dnah Zohar) och hon menar att detta blir inombords hos oss som leder just till magtraken och ledarskapet därifrån. Som jag ser det är det intuitionen som man kan beskriva på detta sätt.

Inga kommentarer: