På Gång.......

fredag 15 juli 2011

Gågna tiders manschetter..........

Gågna tiders lösmanschetter hade den funktionen att man slapp tvätta hela plagget bland annat. Idag bär man dem för utsmycknings skull och vintertid för värmens skull. Jag har både lösmanschetter i skinn, ull, och vackra broderade. Idag är de som små smycken och helt för utsmycknads skull.

Man hade också sk "lösbröst" som instick under jumprar för att det skulle se ut som en hel blus eller skjorta och tillsammans med lösmanschetterna så kan man nästa tro att den som bär både lösbröst och lösmanschetter också bär en hel skjorta under jumpern eller jackan.

Tänk vad tiderna förändras genom åren och utveckling. Idag har vi det bra och samtidigt så har vi kvar gamla tiders prylar som just lösbröst och lösmanschetter.


2 kommentarer:

Ulla sa...

Genast när jag såg dina lösmanschetter tänkte jag på min samling av lös-saker från min mormor. Hon brukade ha dem under en jacka och kalla dem "insats". Vi hade enkla löskragar under jumpern, men mormors saker var vackra med spets och fina tyger.

ewa-christine sa...

Underbart, så många tankar det väcker..