På Gång.......

söndag 14 augusti 2011

Funderingar kring flexibilitet och förändring.....

Mina funderingar denna vecka kretsar sig kring just flexibilitet och förändring. Utan nya idéer, nydanande, ny teknik så händer ingenting. Att omge sig med "motpoler" till mig själv ger helt klart nya tankar och nya idéer. Om jag tillbringar tiden med "lika-tänkare" så händer inte så mycket (se inom politiken bla).

Förändring kräver både oreda och oordning och även förvirring, i våra liv. Det är sunda tecken och i dessa dina "sunda tecken" föds just förändringen. Radikalt kan en förändring vara så omfattande att du faktiskt "bävar" för den, andra förändringar kan vara sådana som går sakta så du hinner anpassa dig till dem. Men det finns också förändringar som vi inte styr över utan sådana som andra påverkar. Alltså finns det förändringar som jag kan styra själv och förändringar som andra styr. Kanske en tanke att tänka omkring!

Vi har olika typer av förändringar i våra liv både privat och i våra arbete. Idag består mina förändringar mest av det som påverkar mig och mig själv, alltså inte inom arbetslivet. Det är en stor förändring bara detta och att hitta en plattform och någonstans där jag känner glädje och en viss trygghet har varit "prövande" och insiktsfull väg.

Jag är övertygad om att en tanke föder en annan, att en process stödjer en annan process och att detta tillsammans skapar förändring i sig. Det handlar då också om att vara flexibel och söka hitta vägen i förändringen eller utvecklingen som känns meningsfull.

Dagens bild är en kaprifol, den har sett lika ut sedan jag var liten den enda förändringen är att jag upptäckt att det finns säkert 100 olika kaprifoler därute och jag som trodde fram till ganska nyss att det bara fanns en sort. Tänk så lite man vet egentligen!

1 kommentar:

Lena N sa...

Hej,
Jag blir glad av dina tankar. Jag skickar gärna ett mail till dig om textil, hur göra då?
Lena