På Gång.......

onsdag 24 augusti 2011

Röd papegoja.-

Nu är det bara en dag kvar på min utställning det har gått jättefort. Idag så har det varit en jämn ström hela dagen och det är jätteroligt. Så många härliga besökare, glada positiva och mysiga. Tack alla för en härlig dag!

Jag har i mina arbeten tyckt det varit roligt att skapa en visuell upplevelse, där ibland en liten sak kan komma till igenkännande och att de som betraktar mina verk också kan hitta eller känna en känsla. Idag när jag ser på många av dessa arbete så funderar jag om "avbildandet" är det som ger avtryck eller det subtila, underliggande budskapet.

Jag tror att igenkännandet har en stor betydelse, att fanstasin hos betraktaren kan slå rot och att det är just därför det som betraktaren ser och förstår går hem hos människor. Fast det borde vara mer så att det subtila, non figurativa ger möjlighet till dagdrömmar, fantasier och pånyttfödande....visst är det konstigt eller??

Jag personligen tror att det är logiken, linjär förmåga, slutledningförmåga, analysförmåga som ligger i vänster hjärnhalva har den dominanta rollen. Att se mönster, uttrycka sig i metaforer, dra paralleller, föreställningsförmågan, sinnesstämningar och intuition som ligger i den högra hjärnhalvan är eftersatt och inte stimulerad på samma sätt igenom skolan och livet.

Vad vill jag då säga jo att arbetet är logiken och den vänstra hjärnhalvan och det västerländska sättet att se, medans intuition och känslor ligger i den högra hjärnhalvan som mer representerar det österländska - men att vi har 2 hjärnhalvor helt klart som skall vara i samklang med varandra och när dom är det, så värderas de lika men det är lång väg att gå......kanske om ett par hundra år så har det vänt hos oss och vi värderar färg, form, musik, sång, målerikonst, broderikonst, mycket högre än idag, de kanske är utdöda med tanke på många delar som finns runt oss och som påverkar oss. Eller så är de så framstående och framträdande med hjälp av tekniken att vi lever ett helt annat liv!

Den som lever får se, kanske?

Inga kommentarer: