På Gång.......

måndag 5 september 2011

Gamla märkband...........

Åh alla dessa vackra märkband. De är både vackra i sina lådor, men också när man använder flera i rad. Jag har gjort ett antal "art-quilts" med dem som glatt både mig och barnbarnen.

Märkbanden är fint broderade och på 50-talet kunde man köpa dem i manufakturaffärerna för 4.- st. Idag finns de inte att få tag i om inte det finns ett gammalt lager någonstans hos någon.

Om man 1950 betalade 4.- för ett märkband så får man idag betala ungefär 71.- för samma märkband, det innebär en förändring med 1.668%!

Lägger man då till att det inte finns så många kvar i marknaden, ja då kan det bli intressant eller så är det inte någon som vill ha!

Visst är det märkligt hur något försvinner helt och hållet och sedan vill man inte varken ha de små märkbanden för de har tjänat ut sin roll, eller betala vad de verkligen skulle kosta......

Jag som har massor av dessa märkband blir lite förundrad över tingens förändring, och hur man idag inte värdesätter dessa små vackra konstverk.

För att inte tala om asken som helt är i papper i innanmätet precis anpassat till märkbanden. Asken har små runda fötter i mässing och 2 krokar för att stänga locket med. Ett riktigt mästerverk är lådan gjord i glas för att inte banden skall bli solkiga, svart skyddsdum för att lådan skall vara i gott skick och en liten knopp att öppna asken med i mässing. Linneband som håller locket finns på insidan. Alltså mycket välgjort. Jag tror denna märklåda är från 1920 talet om jag skall vara riktigt ärlig - men den kom in i mitt liv omkring 70-talet.

Nu funderar jag vad jag skall med alla till - jag skall nog sortera upp familjens monogram och sedan se vad som kan hända med alla banden.


2 kommentarer:

Gudrun sa...

Du lyckliga som äger alla dessa:-))

gunnelsvensson sa...

Jag skulle behållit dessa läckra band. De är fina ett och ett också - men, mångfalden i sin fina låda är ju verkligen bonus här!