På Gång.......

söndag 16 oktober 2011

Ge tiden en chans.........

Så var det detta med tid. Att ge tiden en chans är att inte kasta bort allt som kommer i vår väg.
Dagens bild där är en porslinspropp som suttit i ett rullgardinssnöre. Jag tycker det är vackert och det fick bli en liten vas till den torkade rosen. Glasögon från en släkting som inte finns mer och så den lilla amorinen som jag fick när jag föddes. Den är jag glad över att jag har kvar.

Att ge tiden en chans och samla ihop dem på ett mässingsfat är också en annan tanke än bara tänka tid relatierat till att göra. Att ge oss tid att betrakta det som har varit det som har varit bruksföremål och hur de användes. Detta ger oss en tanke på vad och hur saker och ting förändras, utvecklas, förbättras och förkastas.

Om jag avslutar med att "den moderna tiden är unik, den är rytmisk dvs den går lika fort hela tiden och den är överbelastad, dvs vi lever i en knapphetstid" och ändå har vi inte haft så mycket prylar någonsin som vi har idag. Visst är det underligt.

Men vissa med mig börjar ju att undra, och det är inte konstigt att vi går igenom alla skåp och lådor och tänker i "feng shui" tankar. Att vi ser till att det är sparsmakat, att vi rensar och rensar upp. Vi mår bättre när vi har "space och översyn" detta gäller också våra arbetsplatser.
Tänk vad mycket onödigt arbete som kan tas bort.........om vi verkligen vågar!

Tiden får en chans hos mig varje dag, jag har något som heter "t t f = tid till förfogande" just nu är det en sådan tid, jag skriver i min blogg och tänker till över dagen. Idag skall jag rensa bland alla våra väskor och jag lovar de är m å n g a!

Inga kommentarer: